לתרומות לחץ כאן

זוג גרוש שחזר לקיים יחסי אישות

שאלה בנושא גיטין.
אישה אשר התגרשה מבעלה כדין, ולאחר יותר מחצי שנה החליטו לנסות שוב ולחזור למען הילד וחיו ביחד במשך שבועיים, ולאחר שבועיים הבינו כי כבר אין טעם ולא נותר שום דבר מאהבתם וגמרו זאת סופית. האם היא חייבת בגט מחדש? או שמה יכולה לפתוח בחיים חדשים? למרות שקיימה עימו יחסי אישות בשבועיים בהם נתנו זה לזו הזדמנות.

תשובה:

שלום רב,

צריכה גט נוסף, מחשש שהייחסים היו לשם אישות ואשה מתקדשת בביאה. יש בשאלה זו כמה פרטי דינים וכדלהלן, אבל למעשה לא ניתן להתיר לאישה להינשא לאחר ללא גט מבלי להכיר את כל צדדי המקרה. על הזוג לפנות לבית דין רבני ולספר את כל פרטי המקרה והם יורו מה לעשות.

במקרה שכל מכריהם יודעים שחזרו לחיות יחד, דינה כודאי נשואה (שו"ע אבן העזר סי' קמט סעיף א). במקרה שלא ידעו שחזרו לחיות יחד אבל יש עדים שהתייחדו לבד, דינה כספק נשואה וצריכה גט מספק, (שם סעיף ב), למעשה לא ניתן לוודא שלא היו עדים על הייחוד אם חיו יחד במשך שבועיים.

במקרה שהבעל כהן אינה צריכה גט (גם במקרים המפורטים לעיל), כיון שאסור לכהן לקדש גרושה ודאי לא התכוון לקידושין (פתחי תשובה שם סק"א).

במקרה שהאישה לא הלכה למקווה והיתה נידה יש מחלוקת הפוסקים אם צריכה גט (שם סק"ב).

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. נכון לעכשיו האשה נישאה מחדש לגבר אחר.
    אבל במהלך הרישומים לא שאלו ברבנות אם היא שכבה עם בעלה לשעבר לאחר הגט.
    מה דינה כיום שכבר נשואה לגבר חדש?
    האם נישואה כשרים או שמה פסולים. ומה יקרה אם יגיע ילד לעולם? האים יחשב לממזר?
    והאם העובדה, שבתקופה שבין הגט לבין "ההזדמנות השניה" עם בעלה קיימה יחסי אישות פעם אחת עם גבר אחר, יכולה איכשהו להשפיע בעניין? ז"א לגרום לה לא להיות שייכת שוב לבעלה הקודם.
    דבר אחד בטוח, היא לא טבלה במקווה והייתה טמאה לפני "ההזדמנות השניה".
    אשמח לקבל תשובה בהקדם היות והנושא קרוב לליבי.
    תודה

  2. עובדה זו שקיימה יחסים בינתיים עם גבר אחר אין בה כדי להתיר, אם נשאת בינתיים לאחר והתגרשה אין חוששים שהבעל הראשון קידש, כיון שהיא אסורה עליו, אבל ביחסים ללא קידושין אינה נאסרת על בעלה הראשון (שו"ע אבה"ע סי' י סעיף א) וממילא יש לחוש לקידושין.
    באופן כללי במקום שיש לחוש לקידושין, אם התחתנה לאחר מכן עם גבר אחר עליה להתגרש משניהם ואסורה על שניהם. אבל במקרה שלא הלכה למקווה, יש סוברים שהיא מותרת ללא גט, וייתכן שבמקרה כזה שהתחתנה כבר ניתן לסמוך עליהם ולפסוק שאינה צריכה להתגרש, אבל שאלה זו צריכה להיות מופנית לגדולי הדור שדעתם רחבה.
    בכל מקרה יש להציע לזוג לפנות לבית דין רבני.

  3. שלום
    ימי הווסת האחרונים שלי הם 40, 50 ,45 ימים ביניהם, וכעת אני אוחזת 27 יום אחרי, האם כשאני שוכבת עם בעלי אני צריכה לבדוק לפני זה ואחרי זה? ומה הדין אחרי ימי פרישה של 30-31- כלומר ביום ה32 והלאה, האם אז אני כן צריכה לבדוק, לפני ואחרי? או שאני בכלל לא צריכה לבדוק עד שאני מקבלת.
    ובעלי צריך לבדוק או לא?

  4. כיון שאת מוחזקת לא לראות עד 40 יום אין חיוב בדיקה מלבד בימים 30 31 ולאחר מכן ביום הוסת, לא הבנתי ממך אם האחרון הוא הארבעים הוא החמישים… ויש לזה השלכה הלכתית שכן לדעת הרבה פוסקים הפלגב קצרה לא עוקרת ארוכה, אם תפרטי נוכל לענות בדיוק רב יותר. כמו כן, את קרובה כאן לקביעת וסת להפלגה בדילוג 5 ימים כדאי לפרט יותר ונשתדל לענות.

  5. האחרון הוא 45
    אין חיוב בדיקה כלל לפני תשמיש שלא בעונת הווסת?
    כלומר, ביום ה42 למשל אני יצטרך לבדוק לפני תשמיש? וביום ה47?

  6. למה בית דין לא בודק עם היא הייתה הם הגרוש שלה אחרי הגט? איך יכול לדעת משהו שמתחתן עם גרושה שהיא כשרה ? אם בית הדין לא בודק את זה?מה עושים במצב שהיא התחתנה והיא היא הייתה עם הגרוש? והגרוש שלה גם התחתן השמח לתשובה.

  7. וודאי שאפשר .!!. אפשר לשאול את האיש או את האשה לפני שהם מתחתנים (הרי הם מגעים לרבנות להרשם) ולהסביר להם את חומרת המעשה..והם היו דברים לראות איך מתקנים שלא יתחתנו בטעות כל אחד לפני שיסדרו את הנושא הזה, הגרושה והגרוש שהרי אמרת שיש מקרים שאם הגרושה התחתנה ולא ידע היא צריכה גט גם מבעלה הזה וגם מהגרוש שלה ..ואם היו שואלים אותה לפני שהיא התחתנה היו מונעים ממנה את כל זה ..וזה גם יכול להיות אותו דבר כלפי הגבר, שהגיע להתחתן היו שואלים אותו ולפני שהיה מתחתן בשנית היה עושה את כל מה שצריך כדי שאחרי שהתחתן לא יתצטרך לתת גט שוב לגרושת לאחר שהוא כבר נשוי..אבל אני אומר וודאי שאפשר למנוע אנשים פשוט לא יודעים ולא מכירים לצערנו את ההלכה .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל