לתרומות לחץ כאן

שינוי מטרה בכסף שהושם בקופת צדקה

שלום כבוד הרב שליט"א
קודם כל אני מודה לרב שליט"א על כל העבודה הנפלאה
שאלתי היא : שכבר כמעט 6 חודשים אני נותן לקופת צדקה שלי (זה לא צדקה ע"ש הישיבה) לשם הישיבה של רבי מאיר בעל הנס. של הרב וורנר בטבריה אבל יש לי חבר שלומד ג"כ בכולל ורציתי לתת לו את סכום הצדקה האם זה מותר או לא.
2 :ואם הקופת צדקה היא ע"ש הישיבה האם זה מותר ?
תודה רבה וכל טוב כבוד הרב שליט"א

תשובה:

שלום רב,

אם הקופה היא בבעלות ישיבה מסוימת, ואתה לא נוהג ללוות כסף מתוך הקופה, אינך רשאי להעביר את הכסף לאברך מסוים, כיון שהישיבה זכתה בכסף כדי למסור לפי התקנון של הישיבה או לפי שיקול דעתם. אבל אם הקופה איננה בבעלות ישיבה מסוימת, או שאתה נוהג ללוות כסף מתוך הקופה, אתה יכול למסור לאברך מסוים, אם הוא עני.

מקורות:

לשים כסף בקופת צדקה היא הקנאה למוסד מדין חצר, אם לא נוהגים ללוות כסף מהקופה. עיין עלון המשפט גליון 34 עמוד 2 דין 5. לאחר שהמוסד זכה בכסף אין זכות לתורם לקבוע למי הכסף יילך ואפילו לא לאחד מהלומדים במוסד, עיין עלון המשפט גליון 27 עמוד ו הערה 34. במקרה שנוהגים ללוות כסף מהקופה, או שהקופה איננה בבעלות המוסד, התורם עדיין בעלים על הכסף, ואין עליו אלא חיוב נדר ויכול לשנות לעני אחר לדעת המתירים לשנות מעני לעני. עיין שם גליון 34 דין 6. ונראה שאפילו לדעת האוסרים לשנות מעני לעני, במקרה זה שהאברך גם יכול להיות מבין המקבלים תמיכה מהישיבה, אין זה שינוי גמור ומותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל