בס"ד
השבת טרם נכנסה, אך הדלקנו נרות, האם מותר להדליק אורות ולכוון את שעון השבת?
תודה
תשובה:
מנהג הנשים שמקבלות שבת בהדלקת נרות השבת, ומשום כך אין להם לעשות כל מלאכה אפילו לא מלאכה האסורה מדרבנן [כהפרשת חלה וכד'] וכל שכן מלאכה האסורה מן התורה כהדלקת אור החשמל וכדו'.
האנשים מקבלים שבת לאחר מכן באמירת "בואי בשלום" או באי עשיית מלאכה לפחות כמה דקות לפני שקיעת החמה, ולכן אף אם האשה הדליקה נרות רשאים לעשות מלאכה כהדלקת החשמל וכיוון שעון השבת, ואם הגבר מדליק נרות טוב שיעשה תנאי קודם הדלקת הנרות שאינו מקבל שבת על ידי הדלקתם.
מקורות:
שו"ע סי' רסג סעיף י וסעיף יד, ועי' בארוכה בזה בספר כבוד השבת (הל' הדלקת נרות סעיף ט הלכה ל-לד).
שלום,
מי שעבר על עשיית מלאכה בזמן שקיבל על עצמו שבת (קודם שקיעה כמובן) עובר על איסור דאורייתא? או דרבנן? או גם זה לא?
ראה כאן מה שכתבו בזה
http://din.org.il/2018/06/05/%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9E%D7%93%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA%D7%90-%D7%90%D7%95-%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%9F/
שלום הרב,
דעת הביהו"ל בסימן רסא שמלאכות דרבנן נאסרו רק בקבלת שבת של רבים ולא של יחיד, באופן הזה לא יהיה מותר לעשות מלאכות מדרבנן ?
זה מדבר על קבלה בפה, מסתבר שקבלה על ידי מעשה חמורה יותר, וראה פסקי תשובות סי' רסא הערה 94 שהביא בזה מחלוקת גדולה בין האחרונים, אם לדעה זו הדלקת נרות חמורה יותר.
השאר תגובה