לתרומות לחץ כאן

השבת אבידה על טבעת

מצאתי טבעת לפני כמה שנים. חשבתי שזו טבעת שקניתי ב10 ש"ח ושמתי בצד. בדקתי את הטבעת ומסתבר שזו טבעת יקרה. אני מנסה עכשיו לשאול את באי ביתי שיש סיכוי שזה שלהם. אם לא אמצא את הבעלים מה עלי לעשות?

תשובה:

שלום רב,

אם יש סימן בטבעת, כגון דוגמא מיוחדת, יש לפרסם בעיתונים המפרסמים אבידות חינם או בכל דרך אחרת, שנמצאה טבעת במקום פלוני ולהחזיר למי שייתן סימן. אם אין סימן, או אם לא תמצאו את המאבד, יש לשמור את הטבעת עד שיבוא אליהו הנביא.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הדין הוא שכדי לזכות בייאוש יש להגביה את האבדה לאחר ייאוש. אבל אם הגביה לפני יאוש, שוב אין תוקף לייאוש ולא שייך לזכות באבידה לעולם, ויש להמתין לאליהו הנביא שיגלה מי הוא בעל האבדה.
    אם מוצאים דבר כבד, שיש להניח שהמאבד ודאי הרגיש מיד שהדבר נפל לו, ואין סימן, המוצא יכול לקחת לעצמו, כיון שהמאבד התייאש כבר. וכן אם מוצאים דבר חלוד או מאובק שנראה שנאבד מלפני זמן רב ניתן לקחת. אבל במקרה זה יש להמתין לאליהו הנביא.
    יש להדגיש שחוקי תורתינו הקדושה אינם כמו – להבדיל אלף הבדלות – חוקי הגויים. חוקי הגויים נועדו לשם סדר אזרחי, ואין להם ענין לאסור לגזול אם זה לא גורם נזק לשני. אבל חוקי התורה הם צוויים אלוקיים, והצו האלוקי הוא שאסור לגעת בדבר של השני, גם אם אין לשני שום נזק או עוגמת נפש מכך, רק בגלל שזה שלו ולא שלך.

  2. אם אין סימן למה לא למכור ולרשום פרטים בצד וכשיבוא אליהו -ויוכיח המאבד ששלו -ישלם לו? הרי יוכל לקנות אחרת כמותה?או שמא בכל תכשיט נחשב שאין אחר כמותו ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל