לתרומות לחץ כאן

שיווק שמן המרווה המרושתת במחיר מופרז

לכבוד הרבנים שליט"א
שלום
מציעים לי למכור בבית קפסולות של אומגה 3 העשויות משמן מרווה מרושתת מחברת… מובטחות הכנסות גבוהות. הבעיה היא שהמכירה עשויה בצורת "פירמידה", אבל המשווק טוען שלא צורת המכירה קובעת אלא הסחורה, ומדובר במוצר שיכול לחסוך לאדם אלפי שקלים עבור רופאים ופסיכולוגים, וחייהם של רבבות אנשים השתפרו מהקצה לקצה לאחר שהתחילו להשתמש בהם.
אני שואלת האם מותר למכור מוצרים בשיטת "פירמידה"?
תודה

תשובה:

שלום רב,
כיון ששאלה זאת נוגעת להרבה אנשים, הוכרחנו לברר נושא זה עד כמה שידינו מגעת.
בעיקרון אין פסול למכור בשיטת 'פירמידה'. אם אדם משלם עבור הסחורה את שוויה, אין בכך שום איסור, גם אם עוד עשרות אנשים ירוויחו מזה. הבעיה היא שמכירה בשיטת 'פירמידה' בדרך כלל היא במחירים גבוהים הרבה יותר ממה שהיה ראוי לדרוש עבור סחורה זאת. ה'פירמידה' עצמה אינה בעיה אבל היא מדליקה נורות אדומים אם אין כאן איסור אונאה.
באומגה 3 העשויות משמן מרווה מרושתת מחברת… אכן יש טענות ממומחים בצמחי מרפא שמוכרים כאן מוצר במחיר של פי 30!, ממחיר של צמחים אחרים שמביאים לתוצאות דומות. המומחים טוענים שאומגה 3 ויתר היתרונות שיש במרווה המרושתת, ניתן לקבל גם משמן/זרעי פשתן או מרווה הנקראת 'צ'יאה' שעולים בין שלושים לארבעים שקל לרבע קילו. ולפחות אין שום הוכחה מדעית אובייקטיבית, שיש מעלה במרווה המרושתת שאין בצמחים אחרים.
הסיפורים על רבבות שנושעו בלתי מוכחות ולפחות לא ניסו את הרבבות האלו לפני כן בפשתן או במרווה 'צ'יאה' ונוכחו שיש במרווה המרושתת יותר מלאחרים. כל המקורות המדעיים שחברת… מביאה להוכיח על יעילות המוצר נוסו בעצם על פשתן, מרווה צ'יאה או שמן דגים, ולא על מרווה המרושתת.
חברת… טוענת שרק מרווה המרושתת היא העמידה ביותר ושהם ניסו זאת בחום של 105 מעלות. לעומתם טוענים אחרים למה יש לבדוק בחום של 105 מעלות ולא בטמפרטורת החדר. וגם האם יש לשלם מחיר של פי 30 כדי לחסוך מלאכסן את השמן במקרר.
כל האמור לעיל אינני יודע מידיעה אישית ואני מצטט ממה שהתפרסם בפורום של מומחים בצמחי מרפא. אינני יודע להחליט מי צודק, אבל הרושם המתקבל יותר על הלב – לאחר קריאת דברי שני הצדדים – נוטה שיש בעיה של אונאה בשמן מרווה המרושתת מחברת…
למעשה: אם מוכרים את הקפסולות למי שמבקש לקנות, נראה שאין בעיה. המוכר איננו חייב לבדוק מהם המניעים של הקונה לקנות דוקא מוצר זה, בפועל מוצר זה נמכר ביוקר. אבל לשכנע קונים עם הסיפורים שחברת… מוסרת, יש בכך חשש גדול של איסור אונאה. משל למה הדבר דומה. אדם ימכור שמן זית שיצר בעצמו, ידרוש 1000 שקל לליטר ויספר על כל הסגולות שיש בשמן זית. אם שמן זה אינו מועיל יותר משמן זית אחר, ודאי שיש בכך איסור אונאה.
בשו"ע חו"מ סי' שנח מבוארים דוגמאות רבות שחז"ל אסרו בגלל שחזקתם שהם גניבה, אף אם אין זה מוכח. לנו אין את היכולת לקבוע בבירור על המקרה הזה אבל  הרושם שהתקבל אצלי נוטה יותר לכיוון האסור, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל