לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ציונות לאור ההלכה

שלום כבוד הרב

לפי כל החקירות שלי לא מצאתי שאפשר ליהודי מחלל שבת בפרהסיה להיות בארץ ישראל, ואדרבא, שלכל המקורות שראיתי גרוע ליהודי שכופר בעיקר להיות בארץ ישראל מאשר להיות בחו"ל.

זה סותר לכאורה את כל עמודי התווך של הציונות הדתית, וברור שאת הציונות החילונית ממילא, האם אני מפספס משהו?

אם אפשר מקורות ופסקי הלכה לכאן או לכאן.

לחדוד השאלה – האם יש מקור למצוות יישוב ארץ ישראל בסיכון ולחילונים או לכלל האוכלוסיה שכוללת וודאי רוב חוטאים?

יתרה מכך, הבנתי שהרצי"ה פסק שנורדאו שהיה נשוי לגויה כל ימיו היה בעל תשובה גמור, והרצל שחגג את חג המולד כל ימיו ובנו אף התנצר ביארצייט שלו, אף הוגדר בעל תשובה לכאורה כנגד כל הלכה שאני מכיר.

אודה על הבהרה על דעת תורה בנושא.

תודה רבה

תשובה:

השאלה היא לא פשוטה, וכבר דנו בה רבות, אם כי אין בכך חומר הלכתי רב.

הטענה שהשאלה מעלה, שאין מן הראוי שיבואו יהודים שאינם שומרים מצוות לארץ ישראל, מחמת קדושת הארץ וזלזול בה עקב אי-קיום המצוות, הועלתה על-ידי הרב מסאטמאר בספרו המפורסם (ויואל משה), וכבר הועלתה על ידי הרבי ממונקטש (מנחת אלעזר, ח"ה, סימן טו), כשהוא קובע עוד שהקליפה דבקה במקום הקדושה, ויש להיזהר מהסכנה של עליה לארץ.

אולם, ישנם מקורות רבים מהם ניתן ללמוד על מעלת יישוב הארץ, גם על-ידי אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, ואינם קרובים לעבודת ה'. במדרש, על הפסוק ביחזקאל (לו, יח) "בן אדם בית ישראל ישבים על אדמתם ויטמאו אותה בדרכם ובעלילותם כטמאת הנדה היתה דרכם לפני", מוצאים אנו את שהקב"ה אומר מבקש שיחיו ישראל על אדמתם, גם אם אינם שומרים את התורה (וראה אם הבנים שמחה, עמ' 203, שדן בביאור דברי המדרש ויישוב דבריו).

בנוסף לכך, הגמרא (סנהדרין קב) אומרת שעמרי, מלך ישראל ואביו של אחאב, זכה לכמה דורות של מלוכה, משום שבנה עיר גדולה בישראל — העיר שומרון. למרות שהתורה מציינת אותו כמלך רשע, אשר בנה את העיר שומרון בשביל להתחרוב עם ירושלים, הוא זכה לדורות של מלוכה עקב קיום המצווה של יישוב הארץ.

בנוסף לכך, יש לשים לב לרמה הרוחנית של השבים לארץ ישראל עם עזרא, שמבואר בפסוק שהיו נשואים לנשים נוכריות, וניתן להניח שלא היו צדיקים גדולים, ולמרות זאת מבואר במדרש (ב"ר עא, ג) שהיו "נעים במעשיהם" — כלומר, מעשה השיבה לארץ היה נחשב למעשה נעה, גם במצב רוחני ירוד.

לכן, אם כי יש פנים לכאן ולכאן, בהחלט לא ניתן לשלול את הפן החיובי של "יישוב הארץ" שנעשה על-ידי אנשים רחוקים מתורה ומצוות. המתנגדים למפעל הציוני הביאו את הפסוק "אם ה' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו בו". אך מתוך ההצלחה של יישוב הארץ ובניין המדינה כמדינה מודרנית ומתפקדת (יחסית), אולי יש להוכיח את ההיפך מתוך הפסוק: אם לא היה רצון ה' שתתיישב הארץ, הרי שלא היו מצליחים.

אי-לכך, ה"מיינסטרים" הרבני נוקט בעמדה "פרווה" בנוגע למדינה. ברור מחד שאין קדושה למדינה חילונית, ונעשו בשם המדינה דברים שלא ייעשו, העברה על דת ר"ל, ועוד. אך מאידך, הרי שדרך המדינה, ודרך העלייה החילונית, נבנתה ארץ ישראל, ונראה שיש בכך הגשמת נבואות וקיום רצון ה'. אם זאת, כמובן שרחוקים אני עדיין מהאידיאל של ממלכת הקב"ה, שתתגלה במהרה בימינו.

בנוגע לנורדאו, אינני מכיר את דברי הראי"ה קוק, ותמוה מאד שהיה נותן איזשהו גיבוי לאדם שנשא אשה נוכריה. בנוגע להרצל, אינני יודע, אבל שמעתי שיש פולמוס על התקרבותו ליהדות, ואינני בקי בפרשה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עלה בראשי רעיון עסקי לייצר טליתות גדולות וקטנות בעיצובים שונים של דגל ישראל .
    שאלותיי בנושא זה הינן :
    1. האם ישנה מניעה הלכתית לכך שטלית תראה דומה מאוד לדגל ישראל בעיצובה .
    2. במידה ואין מניעה לסעיף 1 , אבקש לדעת האם תהיה לי בעיה לייצר זאת בחו"ל במפעל שעובדיו גויים ואם כן האם ישנם פתרונות בדמות משגיח יהודי

  2. 1. אין מניעה הלכתית לכך.
    2. בעשית טלית צריך השגחה שאכן הטלית תהיה מבד המחויב מן התורה בציצית, ושלא יתערב בזה צמר ופשתן, אין מניעה שהמפעל יופעל על ידי עובדים גויים, כמובן אם הציציות לא ייעשו על ידם, ולכן יש לקחת השגחה מרב ידוע ומוסמך כדי להשגיח על ייצור הטליתות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל