לתרומות לחץ כאן

כוונת המילים "ברוך אתה ה'"

מה הכוונה במילים "ברוך אתה ה'" הפותחות כל ברכה שאנו מברכים? מה הכוונה של המילה ברוך? האם אין כאן מידה של גאווה בכך שכביכול אנו מברכים את ה'?

תשובה:

שאלה זו היא שאלה מצוינת, והיא העסיקה כמה מגדולי המפרשים במשך הדורות.
המובן הפשוט של המילה ברוך הוא כלשון הכתוב, "ברוך אתה בעיר, וברוך אתה בשדה". כלומר, מבורך בכל הטובות. וכתב הגאון מווילנא שזה פירוש התואר "הקדוש ברוך הוא", כי יש בתואר זה שתי מידות שנות: "הקדוש" מבטא מידת הדין, דבר מופרש ומובדל, קדוש, ואילו "ברוך" מבטא מידת החסד, נתינה, ברכה, חסד. לפי המובן הזה, שאלתך צודקת: איך אנחנו "מברכים" את בורא העולם? וכי הוא צריך את ברכותינו, וכי אנחנו מסוגלים לברכו? אבל, יש להבין עומק נוסף במושג של "ברכה". המדרש אומר שהתורה מתחילה באות בי"ת בגלל שאות ב' מסמלת "ברכה". וביאר המהר"ל מפראג, כי אות ב' מסמלת ברכה לא רק משום שהמילה ברכה מתחילה באות ב', אלא בגלל שאות ב' עניינה ריבוי: יוצאים מהאחדות והייחוד של אות אל"ף, ונכנסים לכלל ריבוי והתרבות של אות בי"ת. אם כי יש כמובן מעלה גדולה באחדות וייחוד, הצורך בריבוי ופילוג הוא צורך של גילוי. העולם שלנו הוא עולם של ריבוי עצום, של אינסוף פרטים, והצורך בו הוא ששמו של בורא העולם יתגלה על כל הפריסה העצומה. רק לאחר כל הריבוי, אפשר לחזור לאחדות יותר מעולה. דבר זה דומה לריבוי של איש ואשה: רק לאחר הריבוי של איש ואשה, ניתן להגיע לייחוד שבין איש ואשה, ייחוד ש"שכינה  ביניהם".
הרעיון של ברכה במובן הזה תלוי אך בנו. כפי שטענו המלאכים למשה רבינו, התורה  יכולה להתקיים בשמים, ללא צורך לנתינת התורה לאדם: יש לתורה קיום בעולם רוחני, במישור של אחדות וייחוד, והוא לכאורה אינו חסר מאומה. אבל התורה ניתנה לנו כאן משום שכאן הוא מקבל ביטוי שאין אפשרות לתת בעולמות עליונים: ביטוי של ריבוי, ביטוי תוך עולם שהכל נראה בו כפירוד, עד שמגלים שיש, אפילו כאן, ייחוד של בורא העולם.
כשאנו מברכים ברכות, אנחנו מגלים את שמו של הקב"ה על העולם שלנו. כאן יש באמת דבר נפלא: לוקחים תפוח, תפוז, ברק ורעם, קשת, הים הגדול, או כל בריאה נאה או משונה — ומברכים עליה את שמו של הקב"ה. מרבים את גילוי שמו ית' בעולם, קוראים את שמו ית' על עולמו. ובכך שמו ית' מתרבה ומתברך, ריבוי שניתן לתת רק בעולם הזה. בכך הקב"ה מזכה אותנו — הוא נותן לנו את האפשרות לברך את שמו, להרבות את גילוי שמו בעולם.

וראה עוד בספר נפש החיים, שהעמיק הרבה בעניין זה של יכולת האדם "לברך" את  הקב"ה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל