לתרומות לחץ כאן

אמירת פיטום הקטורת וקרבנות בלילה

האם מותר להגיד פיטום הקטורת וסדר הקורבנות בלילה? תשובה: מעיקר הדין מותר ללמוד בין תורה שבכתב ובין תורה שבעל פה בכל שעות היממה למעט בתשעה באב ואבל בימים שיושב שבעה על אחד משבעת קרוביו. אולם על פי הקבלה יש להיזהר מאד מלימוד תורה שבכתב בלילה, וכן נהגו להקפיד על זה מאד. משום כך אמירת "פיטום הקטורת" שהוא בעיקר תורה שבעל פה אפילו שמתחילים בה עם פסוקי התורה מותר לאומרה בלילה, אולם אמירת קרבנות אין לאומרה בלילה, אולם לאחר חצות הלילה המנהג להקל לומר גם פסוקי תורה שבכתב. נשים יכולות לקרוא תורה שבכתב בין ביום ובין בלילה.

מקורות: בענין לימוד תורה בלילה כתב הבאר היטב (סי' רלח סק"א) שאין לקרוא מקרא בלילה, וכתב שם השער הציון (סק"א) שהיינו שיותר טוב לקרוא ביום, ואין זה איסור מן הדין, וכן מבואר בפוסקים שהוא חומרא על פי הקבלה, ולכן מי שאינו יודע ללמוד אלא תורה שבכתב עליו ללמוד גם בלילה, ולאחר חצות לכל הדיעות מותר ראה כאן ועוד נראה שכל ענין אי לימוד תורה בלילה הוא דווקא באנשים, שחייבים בתורה בין שבכתב שבע"פ אולם נשים שפטורות מתלמוד תורה אין בזה חילוק בין ביום ובין בלילה, שעיקר המקור לאיסור הוא ממה שמשה היה לומד תורה שבכתב ביום ושבע"פ בלילה, אבל נשים שאין חילוק ביניהם נראה שמותר להם ללמוד ולומר תהלים גם בלילה, וכן המנהג.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום עליכם
    אין בפי מילים להודות ולהלל את אבינו שבשמים שהפגיש ביני לביניכם מורי ורבותי עליהם יחיו בכל טוב סלה .
    מבקש לשאול האם רק הגמרא זה תורה שבע"פ או שגם הזוהר מבקש פירוט כדי שיהיה ברור ומסודר
    ושוב תודה מקרב לב על תשובותיכם המהירות ומחכימות ומחיות הנשמות
    שבת שלום ופורים קטן שמח .

  2. תורה שבכתב הם רק ה24 כתבי הקודש שבתנ"ך, שאר ספרי קודש דינם כתורה שבעל פה, ועל כן הזוהר הק' ג"כ נחשב לתורה שבעל פה ואפשר לקרוא זוהר בלילה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל