לתרומות לחץ כאן

הדלקת אש לתבשיל על ידי גוי

בדין בישולי נכרים: האם מותר שהגוי ידליק את התנור והיהודי יניח בתוכו את התבשיל?

תשובה:

דבר זה כשר ומותר לכל המנהגים והעדות.

מקורות:

נחלקו השו"ע והרמ"א (יו"ד סי' קיג ס"ז) אם הנחת התבשיל על האש על ידי גוי מספיקה או צריך שהיהודי יניח על גבי האש, אך הנחת התבשיל על גבי האש מותר לכל הדיעות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברשות הרבנים היקרים אני משגיח כשרות ולמיטב ידיעתי ולפי פסיקת המחבר לא מועיל הדלקת אש ע"י א"י אלא אם יהודי השליך קיסם ובזה היתר את ההדלקה שא"י הדליק ויהודי הניח התבשיל. מקור האש נעשה באיסור ורק ע"י הנחת קיסם יהיה מותר לפי הרמ"א ולפי המחבר הנחת התבשיל והגסה תועיל לספרדים .

  2. לא מצאתי כזה דין בשום מקום, כל הנידון הוא דווקא אם הדלקת אש על ידי ישראל מועילה, אבל הדלקת אש ע"י גוי והנחת תבשיל ע"י ישראל את התבשיל מותרת לכל הדיעות, וכן מבואר בבית יוסף (סי' קיג ס"ז) "דע"כ לא אמרו אלא בהדלקת האש שמאחר שהיא נעשית קודם שיניח הבשר לצלות אינה הוכחה שהוא מדליקו לצלות בשר אלא להתחמם בו או לבשל בו דברים שאינם עולים על שלחן מלכים או שהן נאכלים חיים", וכן מפורש בפרי חדש (שם).
    וכך פסק מרן בשולחן ערוך (סי' קיג ס"ז) "אין שגירת (פי' הבערה. ובערו והשיקו (יחזקאל לט, ט), תרגום ויהון שגרין) התנור מועלת אלא בפת, אבל בשאר המתבשלים אין שגירת התנור ולא הדלקת האש מעלה ומוריד, אלא ההנחה דווקא. לפיכך הרוצה לבשל במחבת בתנור של עובד כוכבים, צריך שיתן ישראל המחבת לתוך התנור, למקום הראוי להתבשל בו", והיינו שרק הבערת אש על ידי ישראל לא מועילה כיון שלדעת מרן צריך שהבישול יהיה על ידי ישראל, ולכן רק הנחת התבשיל [אפילו אם הדליק הנכרי את האש] מועילה אם מניח את התבשיל במקום הראוי לבישול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל