לתרומות לחץ כאן

שבועת ילדה קטנה

חברתה של אחותי הקטנה אמרה שתספר לה משהוא אם תשבע שלא לספר. אחותי בתור ילדה קטנה שלא יכלה לעמוד בפיתוי נשבעה בתורה ובסבנו ז"ל. היא התכתבה באינטרנט עם חברתה והראתה לי את השיחה כך שיצא לי לדעת.
יש לי 3 שאלות:
א’: אם מה שאחותי עשתה הייתה הפרת השבועה?
ב’: אם אפשר להתיר את השבועה?
ג’:מה תוצאה של הפרת שבועה כזו בכל מקרה?
תודה רבה מראש.

תשובה:

א. שבועה של ילדה פחות מגיל 11 אין בה ממש.

ב. שבועה של ילדה לאחר גיל 11 יש בו כל דיני שבועות, ויש להחמיר מאד בזה, אולם אבי הילדה יכול להפר את השבועה [שיאמר "מופר לך"] עד שתגיע לגיל 12 [לאחר מכן יכול להפר לה רק מגיל 12 עד 12 וששה חודשים, ורק באותו יום שנשבעה].

ג. שבועה שנשבעים לאדם אחר אי אפשר להתיר את השבועה ללא הודעה לאותו אדם שהולכים להפר את השבועה, וצריך אף הסכמת אותו אדם, ולאחר שמסכים צריך להתיר את השבועה בפני שלשה אנשים כדין התרת נדרים.

ד. מי שנשבע ועבר על שבועתו, צריך לעשות תשובה, ואם יש בזה גם עוול לאדם אחר צריך לבקש מחילה מאותו אדם.

מקורות:

א. שו"ע יו"ד סי' רלג ס"א.

ב. שו"ע שם וספר כל נדרי פי"ז סי"ז.

ג. שו"ע סי' רכח ס"כ וסעיף לז, חכמת אדם כלל ק סכ"ז], ויתכן שאף השו"ע שמצריך רק הודעה יתכן שבאופן שהסיבה של השבועה היא שמחמת כן גילה לו סודו, ויש נזק לאותו אדם אם יפר את שבועתו ויגלה מצפוני ליבו דצריך הסכמתו, אך יתכן שלד' השו"ע אולי אין צריך, ועכ"פ גם לדעת השו"ע הודעה חייב להודיעו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי לדעת מה ניתן לעשות במצב דברים שבו נשבעתי לאדם בסבא רבא שלי ז"ל שלא אדבר איתו יותר ושלא אראה אותו וכמובן זה היה בלהט של דברים ובפרץ של עצבים,והפרתי את השבועה?..מה ניתן לעשות כדי לבטל את השבועה..יצויין שאני מתחרטת על כך מעמקי נשמתי וליבי ובעיקר על השבועה באדם הכי יקר לי-סבר רבא שלי ז"ל..מה ניתן לעשות כדי לבטל את השבועה והאם לעצם זה שהפרתי את השבועה יש כוח והשלכות?
    תודה מראש!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל