לתרומות לחץ כאן

אדריכלית שטעתה בקריאת תכנית וגרמה שהבניה תהיה בניגוד לרצון הבעלים

לכבוד הרב שליט"א
ביקשתי מאדריכלית שתכין לי תכנית לתוספת בניה של שני חדרים, הגדשתי שאינני רוצה להפסיד את האור של החדרים הקיימים. האדריכלית שרטטה תכנית בניה שסותמת חלון של חדר אחד, אבל נתנה אפשרות לפתוח חלון לחדר במקום אחר. לאחר שהקבלן בנה את שני החדרים התברר שאין אפשרות לפתוח חלון במקום שציינה ופרט זה מצויין בתכנית. עוד התברר שהגשתי לה בטעות תכנית קונסטרוקציה לדירה אחרת לגמרי (השאלה אם בדירה האחרת היה ניתן לפתוח חלון איננה ברורה).
אם הייתי יודע שאפסיד את האור והאויר לאותו חדר לא הייתי מסכים לכל הבניה.
שכר האדריכלית היא 4500 ש"ח, השאלה אם היא חייבת להחזיר לי את הכסף לאחר שטעתה בתכניות, או לפחות חלק מהכסף כדי לעשות פתח אויר לחדר לפתור את הבעיה.

תשובה:
שלום רב,
ספק גדול אם האדריכלית פשעה בכך שלא ידעה שהתכנית איננה מבנין שלך, הקבלן נמצא הרבה בשטח, אבל האדריכלית מעיינת בעיקר בתכנית הכתובה ולא בהכרח שהיתה צריכה לעלות על הטעות. ייתכן שאתה אשם בטעות יותר ממנה.
גם אם נאמר שהיא פשעה בטעות, מכל מקום אתה חייב תשלום כלשהו וכדלהלן:
ללא ספק ערך הדירה עלה לאחר הבניה בסכום יותר גבוה מההוצאות, והדין הוא שאומן ששינה ממה שהיה אמור לעשות והשבח יותר מההוצאות מקבל הוצאות ושכר כפועל שעובד לפי שעות. כך שגם אם יוכח שהאדריכלית פשעה תצטרך לשלם לה על השעות שעבדה לפי מחירים של אדריכל שעובד לפי שעות. אינני יודע אם ייצא הפרש גדול.
הטענה שלא היית בונה אפילו חינם איננה יכול להתקבל במצב שאתה משתמש בתוספת הבניה.

מקורות:
ש"ך חו"מ סי' שו סק"ה וקצות שם סק"ו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל