לתרומות לחץ כאן

הלווה שלח את הכסף למלווה ויש הכחשות בין הצדדים

ידידי ביקש ממני הלוואה על סך 1200 ש"ח.
היה תחת ידי רק צ'ק ע"ס של 1500 ש"ח. ידידי שלא רצה ללוות ממני יותר מכפי צרכו, אמר לי שיהחזיר לי תיכף סך 300 ש"ח, אך היות ולא היה תחת ידו הסכום, סוכם שישלח זאת בהמשך היום. חתמנו שטר על כל הסכום (1500) וסיכמנו שכאשר ישלח סך ה-300 אכתוב זאת בשטר.
בהמשך היום התקשר אלי והציע שישלח אלי את הכסף עם ידיד משותף בשם גבריאל, והסכמתי להצעתו.
גבריאל פגש אותי ואכן סיפר לי שיש תחת ידו 300 ש"ח בשבילי. אך משום מה הוא התמהמה מלהביא לי הכסף. שיערתי שמא אין לו בידו כעת הסכום שנשלח אלי ולא ביקשתי ממנו זאת.
למחרת פגש אותי הלווה ובירר אם קיבלתי את הכסף, אמרתי שלא קיבלתי. ותמה מאוד, כי גבריאל מסר לו שהעביר לי הכסף.
בשיחה עמו טען בפני גבריאל שהוא בטוח לחלוטין שמסר לי הכסף באותו מפגש של אתמול. איני מפקפק בכנותו של גבריאל, אך מבחינתי בטוחני שמדובר בטעות שלו, וכיון שדיבר אתי על הכסף הוא כבר בטוח שכבר מסר לי אותו. ולא היא.
יצוין, שגבריאל קרא לאחד מידידנו שנכח בשיחתנו דאתמול כדי להוכיח שנתן לי הכסף. ידיד זה אכן הסכים ששמע אותנו מדברים על הענין, אך הוא לא זכר שגבריאל העביר אלי כסף.
השאלה היא מי אמור להפסיד את ה-300 ש"ח, אני – המלווה, הלווה, או גבריאל?
תודה למפרע!

תשובה:

שלום רב,

המלווה הפסיד. הלווה נפטר ברגע שמסר את הכסף לשליח, מכיון שהמלווה הסכים (ואמר לו פה אל פה) שישלח על ידי שליח זה. השליח פטור כיון שהוא טוען בוודאות שהוא מסר את הכסף. אמנם, לפי הדין השליח חייב להישבע שמסר את הכסף, ובמקרה כזה בדרך כלל בית הדין היה מפשר בין המלווה לשליח כדי לחסוך את השבועה.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' קכא סעיף א וסעיף ז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במקרה זה, מהו בדיוק מהותה של פשרה למעשה, ואיזה פשרה כדאי לנו לעשות במקרה זה שהסכום הנדון הוא 300 ש"ח?
    האם מחצית, או שהלווה ייפטר בסכום סמלי?

  2. הלווה אינו חייב כלום, כיון שהוא פטור אף משבועה. בית הדין היה מפשר בין המלווה והשליח, כיון שהשליח חייב להישבע על מה שהמלווה מכחיש אותו. הפשרה המקובלת היא לשלם שליש תמורת השבועה. זאת אומרת שהשליח ישלם 100 ש"ח למלווה, והמלווה יפסיד 200 ש"ח.
    מקורות:
    שו"ת דברי מלכיאל ח"ב סי' קלג

  3. לכאורה הרי נפסק שם בשו"ע דאם לא מינהו לשליח או שלחו לזה לכהפ"ח הרי שהאחריות עדיין על הלוה, ולכאורה לפי דברי השואל הלוה ביקש לשלוח את הכסף עם השליח, והמלוה אך "הסכים", ולכאורה הר"ז כשלח לדעתך, שאין אחריות על המלוה.

  4. אין מושג "שלח לדעתך" בדיני שליחות. ממציא לו שליח הוא מקרה שונה לגמרי מהנידון. אינני רואה הבדל בין אם המלווה יזם לבין אם הלווה יזם והמלווה הסכים. אדרבה, אם המלווה רק מסכים, לשם מה יש צורך בהסכמתו אם לא לפטור את הלווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל