שאלה:
מדוע לא מברכים"על קביעת מזוזות" כדין טבילת כלים?
תשובה:
א. טבילת כלים די היה בברכת "על הטבילה" וכיון שתקנו לדייק יותר על מה מטבילים הקפידו גם לחלק בין יחיד לרבים, מה שאין כן במזוזה שמלכתחילה תיקנו על קביעת מזוזה.
ב. כיון שתמיד קובעים מזוזה אחת אחרי השניה ויכולים לטעות שהולכים לקבוע על שתי המזוזות של הפתח.
ג. טבילת כלים אפשר להטביל שני כלים בבת אחת, אבל מזוזה לעולם קובעים אחת אחרי השניה.
ד. קביעת המזוזות היא מצוה אחת לקבוע בבית, בכל המזוזות, טבילת כלים היא מצוה על כל כלי וכלי בפני עצמו.
מקורות:
א. שו"ת מהרש"ג יו"ד סי' מט. /ב. פתחי שערים (שכטר, סי' רפט ס"א אות יד בשם מז"מ). /ג. שו"ת שבט הלוי ח"ב סי' קס. /ד. שו"ת משנה הלכות ח"ז סי' קצד.