לתרומות לחץ כאן

טבילת קומקום חשמלי

כבוד הרב רכשתי קומקום חשמלי של 'אלקטרו חנן'
הבנתי שזה מיוצר בארץ וככל הראה בבעלות יהודית האם זה פוטר אותי מטבילה,
תודה על האתר הנפלא

תשובה:

המקור למצות טבילת כלים הוא בספר במדבר פרק לא פסוקים כא-כג:

"וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים לַמִּלְחָמָה זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה. אַךְ אֶת הַזָּהָב וְאֶת הַכָּסֶף אֶת הַנְּחשֶׁת אֶת הַבַּרְזֶל אֶת הַבְּדִיל וְאֶת הָעֹפָרֶת. כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר אַךְ בְּמֵי נִדָּה יִתְחַטָּא וְכֹל אֲשֶׁר לֹא יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בַמָּיִם."

מהמילים "אך במי נדה יתחטא" לומדים: שנוסף על החיוב להכשיר כלי שנתבשלו בו טריפות ואיסורים, יש לטבול את הכלים  – במקווה טהרה הכשר לטבילת נידה – לפני השימוש.

טעם לטבילת הכלים מובא בתלמוד הירושלמי "לפי שיצאו מטומאת הגוי ונכנסו לקדושת ישראל".

החיוב לטבול הוא רק בכלים שיוצרו על ידי גוי ועברו להעלות יהודי.

החברה שציינת, אמנם  ישראלית, אך סביר להניח שייצור מוצריהם מתבצע בסין, ולכן באם אין וודאות שכל הקומקום יוצר בישראל, יש לטובלו, במקרה שהחלקים נוצרים בסין או בארץ אחרת, ומובאים להרכבה בישראל דינו ככלי שנוצר על ידי יהודי ופטור מטבילה.

אמנם קיים חשש להרטבת המערכת החשמלית, אך העצה היעוצה:: לאחר הטבילה להניח את הכלי כמה ימים להתייבש לפני החיבור לחשמל, ניתן לייבש את השקע בעזרת פן.

[שים לב האחריות על תקינות הקומקום היא עליך בלבד ואני לא באתי אלא רק להמליץ]

נ.ב. ייתכן שתמצא רב אשר כוחו גדול משלי. ויוכל להתיר לך השימוש גם ללא  טבילה.

בברכה יוסי שטיינברגר

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. עיין באתר של הרב מוצפי ואתר של הרב מרן הרב עובדיה יוסף

    מבואר כמה דרכים להטבלה א' דעת הרב מוצפי שכל כלי חשמל אינם טעונים טבילה וכך נהגו כל גדולי ירושלים מחמת שכל המחובר לקרקע אינו טעון טבילה והיות וכלי החשמל א"א להפעילם ללא שהם מחוברים והם צמודים לחשמל נחשב החשמל כמחובר לקרקע

    רק ר' שלמה זלמן אוריבך זצ"ל חשש שמחמת שקומקום קטן חשמלי יש בו אפשרות להשתמש בו לעוד שימושים כגון קנקנן לתה או קנקנן מים וכדומה אז אולי מספק יש להטבילו

    אבל כבר יש לזה ב' עיצות א' לללכת לחשמלאי יהודי או לאדם שקצת מבין בחשמל ולפרק את חיבורי החשמל וממילא כשמחברו נעשה מעשה עי"ד יהודי והכלי הוא כלי יהודי שאין טעון טבילה

    ובאמת לכאורה לפי הטעם הראשון שכל המחובר לקרקע אינו טעון טבילה א"כ לכאורה אין מה לחשוש לסברת ר' שלמה זלמן כי לרוב הכלי עצמו עשוי מפלסטיק שבוודאי אינו טעון טבילה וכל הבעיה היא רק מצד הגוף חימום שיש בו וא"כ הגוף חימום עצמו הוא נקרא כלי מחובר לקרקע כי א"א להפעילו ללא החיבור לחשמל ומה שאפשר להשתמש בכלי לשימוש אחר זה רק בחלק הפלסטיק שבו
    למסקנה אמנם בדרך כלל הכלי לא נהרס אם מחכים עימו מספר ימים לאחר הטבילה ומה איכפת להטבילו לצאת ידי כולם או לנתק את חיבורי החשמל ולחברו שוב אבל בדיעבד אין מה לחשוש לזה כלל וכלל כנ"ל

    ובכלי גדול כגון מיחמם חשמלי של מוסדות וכו' בוודאי נחשב כמחובר לקרקע ואין צריך טבילה אפילו שהוא עשוי מתכת כי אין שום דרך להשתמש בו ככלי למטרה אחרת ללא החשמל שזה נחשב כמחובר לקרקע כנ"ל

  2. למעיין במקורות דיני טבילת כלים, ברור הדבר שאין זה תלוי מי מייצר את הכלי, אלא מי הבעלים שלו. למיטב ידיעתי, החברות הישראליות שמייצרות את מוצריהן בחו"ל, על פי רוב מייצרים במפעלים שהם מקימים או רוכשים לצורך זה. על כל פנים יש לטבול בלא ברכה מחשש ברכה לבטלה, הועיל ויתכן שהמפעל בבעלות יהודית.

  3. דעת הגרש"ז אויערבאך וכן הגרב"צ אבא שאול (אמר לי תלמידו בשמו) שכלי חשמל הרי הוא כמחובר לקרקע. והביאו הגר"ע יוסף בהליכות עולם חלק ז עמ' רס"ו ושם כתב "טוב להחמיר" לטבול כלי חשמל (משמע שמעיקר הדין מותר) והוסיף לכל הדעות הנ"ל את הסוברים שכלי העומד לשימור ולקיום אינו נקרא כלי סעודה המצריך טבילה. וקומקום חשמלי תמיד עומד במקומו ואינו משמש כקנקן תה כלל.

  4. במחילה מכבוד הרוצים לטעון לגבי מחובר לקרקע: היום רוב הקומקומים הם "קומקום נשלף", כך שהכלי עומד בפני עצמו ללא שום קשר לקרקע. אמנם כדי להשתמש הגוף החימום יש להעמידו על הכן שלו – שרק הוא מחובר לקרקע. וכמו כן רב השימוש בקומקומים אלו כדי למלא סיר במים מהברז וכדומה. ללא קשר לחימום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל