לתרומות לחץ כאן

קניית ספרי קודש בכספי מעשר

האם בכספי מעשר שלי מותר לקנות ספרי קודש לשימוש עצמי?

תשובה:

אסור

נימוקים:

רוב הפוסקים התירו לקנות ספרים מכספי מעשר ולהשאיל אותם לאחרים, כיון שיש בכך מצווה (עיין ש"ך יו"ד סי' רמט סק"ג, ט"ז שם סוף סק"א, ערוך השולחן שם סעיף י, שו"ת באר שבע סי' עו וספר נחלת שבעה שטרות סי' ח סוף אות ז).

בזמנינו שהספרים מצויים, וכל אדם יש לו בשכונתו ספרייה עם כל הספרים הנצרכים לו, הקונה ספרים לעצמו, גם אם מסכים להשאיל למי שצריך, כיון שהסיכוי שאדם יבוא לשאול את הספר הוא קטן ביותר, ועל כל פנים השימוש שהוא יעשה בספר הוא עשרת מונים מהשימוש של השואלים, אסור לממן אותם מכספי מעשר.

הרוצה לקנות ספרים מכספי מעשר יפקיד אותם בדרך כלל בבית כנסת וירשום עליהם שהם מותרים בשימוש.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום רב.אני לא עובד אבל לאחר תאונת דרכים קיבלתי סכום כסף.אני במינוס גדול בחשבון בנק,אני אבא ל3 וסטודנט,אני חושב שהאוצאות החודשיות שלנו גדולות מההכנסות של אישתי.
    האם אני צריך להפריש מעשר מהסכום שקיבלתי מהביטוח או להתחשב במנוס בחשבון בנק.

  2. שלום לכבוד הרבנים
    1} וזה שהוא שם אותם בבית הכנסת למי הם שייכים? אם הוא עובר דירה מותר לו לקחת אותם?
    2} האם לאשה ניתן יותר להקל שספרי קודש יחשבו מכספי מעשר כי היא לא מחויבת בתלמוד תורה או שלא כי בכל זאת צריכה ללמוד הלכות ואמונה, וגם אם זה בביתה עוד פחות סביר שיבואו וישאלו?
    תודה רבה

  3. הוא לא צריך לתרום לבית הכנסת אפשר להשאיל, ואחר כך לקחת ולהניח בבית כנסת אחר. אבל לשים לב שבזמנינו שהספרים מצויים זה לא מומלץ, רק אם אכן זה נצרך בבית הכנסת.
    2. להפיך, זה שאה אינה חייבת בלימוד תורה זה רק סיבה שיהיה יותר חמור…

  4. תודה על התשובה, אבל במחילה מכבוד הרב לא הבנתי איך להפך? הרי אומרים שדווקא מצוות שמחויב בהם כגון לקנות תפילין וכבוד השבת וכו' לא יכול לפדות במעשר ואילו כאלו שאינם חייב כן יכול (אם כי צריך גם לתת חלק לעניים)

  5. בלאו הכי אף אדם לא מחוייב לקנות ספרים, החיוב ללמוד תורה אינו מחייב את הקניה,ף אבל לפחות אצל האיש זה צורך מצוה, עכ"פ להלכה זה לא משנה ואין חילוק בין אנשים לנשים. ושוב אין לקנות ספרים אלא במקום שיש בהם צורך לרבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל