לתרומות לחץ כאן

חלומות בראי היהדות

שאלה:

שאלתי אינה קשורה להלכה אבל מקווה שתוכלו לענות לי – עד כמה ניתן לייחס חשיבות או פרשנות לחלומות שאדם חולם ? מה היחס של הדת לזה ? לדוג' חלמתי חלום שבו אני שומעת תקיעת שuפר ומבקשת פרנסה ובריאות – חלק מהאנשים שהתעייצתי איתם אמרו שזה טוב וחלק לא .. לפי איזו "דרך " ניתן לדעת מה הפירוש הנכון ?:

תשובה:

עניני החלומות הינם נושא נרחב מאד, וקשה לעמוד על כך בקצרה, אולם אנסה לבאר את הענין באופן כללי.

א. מצד אחד ידוע שחכמינו ז"ל ראו בחלום גם של בני אדם כמונו כדבר חשוב וגילוי אמיתי, ומשום כך תקנו לעשות "תענית חלום" וכן "הטבת חלום".

ב. מצד שני יש אימרה בחז"ל "דברי חלומות אינן מעלים ואינן מורידים" [סנהדרין ל,א הוריות יג,ב].

פשר הדבר הוא, רוב חלומות בני האדם, אכן אינם מעלים ואינם מורידים, ועל פי רוב "אין אדם חולם אלא מהרהורי ליבו", והטעם לתענית חלום והטבת חלום הוא כדי שלא תהיה נפשו של אדם עגומה עליו.

כמו כן אף כאשר החלום אמיתי, הכוונה שהענין הכללי שאמור לקרות צופים בחלום, אולם הפרטים לרוב אינם נכונים, ולכן קשה מאד לדעת גם אם זה אמיתי מה אמיתי ומה לא.

אם כך מהי מטרתם?

מטרת החלומות בעיקר הם לעורר את האדם להתחזק, כפי שאמר אליהוא הבוזי לאיוב (איוב לג טו-יח) "(טו) בַּחֲלוֹם חֶזְיוֹן לַיְלָה בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה עַל אֲנָשִׁים בִּתְנוּמוֹת עֲלֵי מִשְׁכָּב: (טז) אָז יִגְלֶה אֹזֶן אֲנָשִׁים וּבְמֹסָרָם יַחְתֹּם: (יז) לְהָסִיר אָדָם מַעֲשֶׂה וְגֵוָה מִגֶּבֶר יְכַסֶּה: (יח) יַחְשֹׂךְ נַפְשׁוֹ מִנִּי שָׁחַת וְחַיָּתוֹ מֵעֲבֹר בַּשָּׁלַח:

פעמים רבות היא כעין אזהרה לאדם או כהבטחה לאדם, וכפי שמופיע בזוהר הקדוש (לכן מצאנו את חז"ל מאריכים הרבה בנושא של פתרון חלומות [תלמוד בבלי מסכת ברכות פרק תשיעי יש שם אריכות גדולה על כך].

חז"ל אמרו שכל החלומות הולכים אחר הפה, דהיינו שכפי שיפתרו לו את החלום כן יכול הדבר להיות לחיוב או לשלילה.

העצה לכך היא לעשות בכל מקרה של חשש הטבת חלום, במקרה ואי אפשר לעשות זאת, יש ללכת לבית הכנסת לתפילת שחרית ולשמוע ברכת כהנים, ולומר אז את היהי רצון שמודפס בסידורים להטבת חלום, ואם אין זמן לזה, צריך לומר את האמירה "אדיר במרום" שמודפס בסידורים לאחר ברכת כהנים וזה מהוה כעין הטבת חלום.

בנוגע לחלום הספציפי שנקטת

תקיעת שופר, עם בקשת פרנסה ובריאות: אם זה היה כאילו ביום ראש השנה יש לעשות הטבת חלום, אך אם זה לא היה בראש השנה, אזי נראה לפתור את זה לטובה, שהכוונה שתהיה ישועה גדולה בפרנסה ובבריאות כמו הקול החזק של השופר. [חז"ל אמרו שהרואה שתוקע בשופר ישכים ויאמר "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול" דהיינו שיש רמז לתקיעת שופר לישועה].

כמובן זה רק סגולה, ולפעמים יש לאדם זכות גדולה בשמים ורוצים להעניק לו מתנה טובה, אך אם יעשה מעשה שאינו ראוי עלול להפסידו, לכן כדי לזכות בזכיה זו יש להרבות בצדקה ומעשים טובים, והתחזקות בתורה ומצוות.

על נושא החלומות תוכלי לקרוא בהרחבה בספר "דברי חלומות" של הרב יואל שוורץ
מקורות לפתרונות חלומות: סידור בית יעקב (להרב יעקב עמדין סדר הלילה), ספר האחלמה, ספר אחלמה, ספר דברי חלומות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל