לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה או עבודת הוראה מה קודם

שאלה:

שלום

מי צריך להשאר עם ילדה חולה בבית? האם האמא העובדת בהוראה או האב שלומד תורה בכולל?

תשובה:

שאלה זו הופנתה לתשובתי ע"י רבני האתר, אע"פ שלשאלה זו ניתן גם להתייחס מהלכות חושן משפט, כלומר ההתחייבות של האשה כלפי המעביד וכדו' או מדיני אבן העזר, כלומר התחייבותו של הבעל בכתובה לפרנס את הבית ובעצם האשה ממלאת את חובתו בכדי לאפשר לו ללמוד ואולי בהזדמנויות אלו הוא ממלא את חובתו לפרנס וכדו'.

אולם רבני האתר חשו והרגישו שהשאלה כאן היא לא שאלה הלכתית נטו, השאלה מורכבת מהתייחסות נכונה לזוגיות ולנישואין. האם הדרך להידברות היא בסגנון של "יקוב הדין את ההר" או שניתן למצוא דרכים חילופיות.

לאור הנ"ל אעלה את תשובתי.

בין שני אנשים החולקים בית אחד לא יתכן שלא ייווצרו קונפליקטים כאלו ואחרים, קל וחומר בין בנו של קל וחומר בין שני בני זוג שחולקים ביניהם הרבה יותר משותפות של דירה חייב שיהיו מצבים של קונפליקטים, וכמו שלימדונו חז"ל "כשם שאין פרצופיהן שווין כך אין דעותיהן שוות" . אולם תפקידם של בני הזוג ללמוד נכון איך פותרים מצבים של קונפליקט.

ישנם דרכים שונות איך עושים זאת, אך היסוד הראשון שבכולם הוא לפני שכל אחד מביע את דעתו עליו להיות קשוב "לצרכיו" של השני. כשכל אחד מבני הזוג יחשוב וישקיע על השני, מובטח להם שמצבי הקונפליקט ימעטו וכשהם יקרו הם ידעו איך לפותרם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום, אך מה התשובה ההלכתית לשאלה זו? האם בתור מורה אין לי חובה מוסרית להגיע יום יום לכיתה , מאחר שבידי מופקד החינוך של תלמידי וקידומם הלימודי? בעוד בעלי יכול ללמוד בבית? מבחינת ההשקפה, ברורה לי העובדה שלימודו של בעלי קודם להכל ואני אשמח להשאר בבית בכל פעם שאצטרך, אך מה עם חובתי לתלמידים? שאלה זו מתעצמת בימי החורף בבית מרובה בילדים ב"ה, וכמה מהם חולים במשך זמן ארוך?

  2. החובה המוסרית כאן היא שיקול חינוכי, אם התלמידים יפגעו על ידי אי הגעה לעבודה, אכן יש לשקול את הישארותו של הבעל, אך אין זה חיוב על הבעל לדאוג לחינוך של אחרים, בפרט שאין זה תפקידו הישיר, ולכן אם מבחינת בעלי המוסד רשאי העובד להיעדר בזמן מחלת אחד מצאצאיו, הרי שאין בכך חיוב הלכתי לבוא לעבוד, עיקר חובת העובד היא לעבוד לבעל הבית, התפקיד שלו במסגרת זו היא לחנך את ילדי ישראל, במקסימום האפשרויות, אך לא להתחסד על חשבון אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל