לתרומות לחץ כאן

פגיעה בזולת

שאלה:

פגעתי באדם יקר וגם ביקשתי סליחה על מעשיי, אך ליבי אינו נותן לי מנוח ואני מרגישה שכל מה שקורה לי היום (מחסור בפרנסה, בעיות עם הבעל ועוד)זה בגלל הפגיעה הזו, מה לעשות?

תשובה:

מעיקר הדין אדם שביקש מחילה גמורה [ולא רק "אתה מוחל" "כן אני מוחל", אלא פיוס חבירו], שוב אינו צריך לדאוג לכך.

כמו כן איננו יודעים מדוע אדם יש לו קושי בדבר מסוים ואיננו יכולים להצביע על כך [יש אימרה שאומרת שאיננו "פנקסנים של בורא עולם"].

מאידך גיסא, ודאי שקושי של אדם ניתן לו מן השמים כדי לרמז לו על דברים מסוימים שנכשל בהם, יתכן ואותו אדם נפגע בצורה שאפילו שאמר במפורש שאכן מחל אולי זה לא היה בלב שלם, ואולי רק מהשפה ולחוץ, ודברים שבין אדם לחבירו אכן יש על זה קפידא גדולה בשמים.

על כן עצתי, אם הדבר אפשרי, לבקש ממנו מחילה פעם נוספת ולומר לו שלדעתך יתכן שיש לך קשיים בגלל הפגיעה בו, ולדעתי ימחול אז בלב שלם, א. כמעט ואין אדם רוצה שאכן חבירו יפגע לאורך זמן בגלל קפידתו. ב. יש בזה לאותו אחד גם הרגשה של "נקמה מתוקה"… אותו אדם ירגיש שזהו זה הפגיעה בו שילמה את עצמה, ושוב אין לו סיבה להיות ברוגז, וגם יחשוב ששוב לא יפגעו בו שהרי רואים מה קורה לאדם שפוגע בו.

אם בקשת המחילה היתה בעודו בחיים, ועתה אינו בין החיים, אפשר לעלות על קברו ולבקש מחילה בלב שלם שלך, והנפגע שעתה נמצא בעולם הבא וודאי ימחול גם הוא בלב שלם.

יה"ר שתשרה הברכה במעשי ידיכם כל הימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל