לתרומות לחץ כאן

השארת בן מחלל שבת בבית

שאלה:

בני יוצא ב12:00 בליל שבת מביתי לבלות תוך חילול שבת, האם להשאיר אותו בשבתות בבית, למרות שמחלל שבת
או לאסור עליו לשהות בבית בשבתות?

תשובה:

שאלה זו ודומותיה לצערנו הגדול מדירות שינה מעיניהן של הרבה הורים בדורנו ומחנכים רבים יושבים על המדוכה, כל מקרה לגופו של עניין.
אינני יכול במסגרת זו לענות ספציפית למקרה, היות וישנם נתונים משתנים שמשפיעים מאד, כגון מיקום הבן במשפחה, הרקע המשפחתי, אזור המגורים, ההשתייכות הקהילתית ועוד.
אולם היות ושאלה זו עלתה, אי אפשר להתעלם מהצעקה, ולנסות לתת איזה שהם כללים שניתן לתת במקרה זה ובמקרים הדומים לו.
בכדי לענות נכונה על שאלה זו עלינו להניח מספר הנחות יסוד בסיסיות.
א. כל ילד צריך גבולות.
ב. כל ילד רוצה גבולות ברורים.
ג. יש פעמים שתפקיד ההורים להתעלם.
ד. עלינו כהורים מוטלת האחריות לעשות הכל בכדי למנוע השפעה שלילית של ילד על אחיו ואחיותיו.
ה. הילדים מזהים אצל ההורים מה חשוב להם "באמת".
ו. אין אף אחד שהתקרב בדרך של הרחקה.
כל ילד באשר הוא חייב את הגבולות בחיים לצורך עיצוב האישיות שלו, הנפש של הילד מרגישה וחשה בצורך הזה ולכן הוא משתוקק לזה שהוריו שהם המחנכים העיקריים שלו יציבו לו גבולות ברורים ככל האפשר. גבול יש לו שתי משמעויות, א. כל בר דעת מבין שכשעוברים גבול מסתכנים בחיים, ולכן לא עוברים גבול. ב. בין הגבולות ישנו מספיק מרחב שכל אחד יכול למצוא את עצמו שם, יש שימצאו את עצמם במרכז ויש שימצאו את עצמם סמוך לגבול, אך כולם יש להם מקום בתוך הגבול.
לכן במצבים מורכבים שכאלו, מומלץ שההורים ישבו לשיחה מאד ברורה עם הנער ולהציב בפניו מה הם הגבולות של הבית, כלומר אם ברצונו להשאר חלק מהבית עליו להבין ולהפנים שישנם גבולות אותם הוא לא יחצה כל זמן שהוא חלק מהבית, לדוגמא: כל זמן שאתה חלק מהבית עליך להתנהג "בתוך הבית" כאחד מבני הבית ולקבוע כללים מה בדיוק הם דורשים ממנו בשביל להיות חלק מהבית. וכאן עלינו לדעת כהורים שהילדים מרגישים מאד מה באמת חשוב לנו ומה אנו "אומרים" שחשוב לנו אבל בדיעבד נסכים גם לוותר. סבא רבא של אשתי הגאון רבי משה בלוי זצוק"ל היה מביא לכך דוגמא בה הוא נתקל באחד ממסעותיו בשליחות יהודי ירושלים בגולה, שבת אחת יצא לו להתארח אצל עשיר ידוע כשבמהלך השבת ראה פתאום את בנו של בעל הבית משחק בכפתור החשמל, ר' משה בלוי כדרכם של אנשי ירושלים התחיל לזעוק בכאב מר – ש-ב-ת, ש-ב-ת, אך בעל הבית הרגיעו באמירה – מה אתה רוצה ממנו בסך הכל הוא ילד… לאחר כמה שעות השתולל הילד ובמשובתו שבר אגרטל קריסטל יקר שהיה על השולחן, האבא התחיל לצעוק עליו – איך זה קרה, וכו' ור' משה בלוי מרגיעו ואומר, מה אתה רוצה ממנו בסך הכל הוא ילד………… אין שום ספק שילד זה הפנים שהאגרטל חשוב לאביו יותר משמירת השבת, ולכן כשאנחנו כהורים מציבים גבולות לילדינו עלינו להתייחס אך ורק לדברים שהם "באמת" חשובים לנו, כי אחרת הילד יחוש וירגיש שבעצם אין כאן גבול, אלא יש כאן אולי גדר מנייר, אולם עלינו לזכור שבמצבים כאלו אנחנו מציבים את הגבולות רק לבית פנימה, כי ישנם מצבים ודברים שחייבים להתעלם.
נוכחתי פעם אצל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א, ונכנס אליו ראש ישיבה חשוב עם כמה שאלות בהנהגת הישיבה, והוא התחיל ושאל, ראיתי בחור שעשה כך וכך מה לעשות איתו? וראש הישיבה עונה לו ומדריכו בדרכי החינוך, והוא ממשיך ושואל בחור שני ראיתי שהתנהג שלא כיאות מה עושים איתו? וראש הישיבה עונה כדרכו, ובשלישית הוא שואל בחור שלישי ראיתי… וראש הישיבה עוצר אותו ואומר לו – מדוע אתה רואה כל כך הרבה אולי תפסיק אתה לראות…. לנו הנוכחים היה זה פרק חשוב בהנהגת החינוך "פעמים שאתה מתעלם".
וכאן במקרים שכאלו מתוך האחריות לשאר בני הבית שלא יושפעו לשלילה מההתנהגות הקלוקלת אולם אנחנו גם מעוניינים לשמור על קירבה עם הבן שכרגע קצת התרחק מאיתנו ולהמשיך לעטוף אותו בחום ואהבה עד כמה שידינו מגעת, נקבע עם הילד את "הכללים הברורים" בהתנהגותו בתוך הבית, ונתעלם מהתנהגותו מחוץ לבית, אך בתנאי שבבית אינו משתף אף אחד מבני הבית בחוויות השונות אותם הוא חווה מחוץ לבית, ולשאר בני הבית נעביר את המסר שאנחנו כולנו מאד מרחמים עליו כי מאד קשה לו ולכן הוא כרגע מביע את כעסו על כל העולם בצורה שנראית כבעיטה במסורת בית אבא אך כולנו נמשיך ונישא תפילה שבמהרה יחזור לדרך הטוב.
כשהוא יבין וירגיש את הגבולות ויסכים לקבל זאת על עצמו ואנחנו ניצור מצב בבית ששאר בני הבית מוגנים מפני השפעה שלילית ממנו, אזי לא רק שאין סיבה להרחיקו אלא אדרבא עלינו לעשות הכל בכדי לשמור עליו קרוב, כי מי יודע מה ישפיע עליו לשנות את דרכו שוב לטובה, ואם אפילו לא נצליח להרוויח אותו, אם נשמור איתו על קשר יתכן ולאחר נישואיו נצליח באמצעות הקשר הקיים להשפיע על האווירה של הבית שהוא יקים, ועל כל הדורות הבאים.
גם אנו איתך נישא תפילה שתזכה במהרה לראות את בנך חוזר לדרך ישראל סבא.
וכולנו נזכה לגאולה השלימה במהרה.
הרב יהודה ליב אוירבך
אחראי ומנהל המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב"
מפקח ארצי של ארגון "מרכז החינוך"
טל. 02.6587003
נייד. 052.7643333
פקס. 02.6587006

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל