לתרומות לחץ כאן

קלנועית בשבת

שאלה:

האם הקלנועיות שרואים בזמן האחרון נוסעות בשבת לצורך בית כנסת , אכן יש להם היתר רבני

תודה

תשובה:

בדבר זה כבר דנו גדולי הפוסקים בדורנו, שהורו לאיסור, ויש שנטו להקל בזה, לצרכים מסויימים מאד. ואין אנו מתיימרים להכניס בזה את ראשנו, ויש לבדוק כל מקרה לגופו.

ונכתוב רק את הצדדים שבדבר להקל ולהחמיר. המצדדים להקל נסתמכו על דין גרמא, שמבואר במסכת שבת קכ: להתיר. ועל סמך היתר זה, פעלו במכון 'צומת' לתכנן מכשירים, שהפעלתם נעשית על ידי הסרת המניעה.

והמצדדים להחמיר, הוא משני טעמים. הראשונה, שגם מבחינה הלכתית, אין לסמוך על היתר זה לכתחילה, ובפרט במכשירים אלו, שעיקר הפעלתם היא באופן זה, עד שאין ניכר למשתמש כלל אם ההפעלה נעשית בכוחו ממש, או על ידי הסרת המניעה. וכיון שעיקר הפעלת המכשיר היא באופן זה, הרי זה כמעשה בידים.

והטעם השני הוא, מבחינה השקפתית, שאם יבואו להקל בדברים כאלו, יש חשש סביר שיבואו להקל בשאר הלכות שבת, וכדי שלא יפרצו הגדרו, אין להתיר הפעלת מכשירים כעין אלו.

אכן לצורך פיקוח נפש או חשש פיקוח נפש, ודאי שיש להעדיף שימוש במכשירים כגון אלו.

מקורות:

בעיתונות החרדית שנת תשמ"ה הובא גילוי דעת מגדולי הדור לאסור שימוש במכשירים כגון אלו. ועליו חתומים: הרב שך והגרי"י קנייבסקי זצ"ל, וכן הגר"ש וואזנר שליט"א. ושוב בשנת תשס"ג נתפרסם גילוי דעת מבית דינו של הגר"נ קרליץ שליט"א לאסור שימוש בקלנועית. ומובא בחוט השני (הל' שבת קונטרס החשמל אות י). וראה עוד בשבות יצחק (ח"ו עמוד קלח) דעת הגרי"ש אלישיב בזה. וציץ אליעזר (חלק כא סי' יג סקכ"א), הליכות עולם (להגר"ע יוסף, חי"ד תצוה אות ל), ובתחומין (ח"ב עמ' 57).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כוונת הרב הכותב לא היתה לקלנועית בדוקא שזה כמובן לא פרקטי… אלא יש מגוון גדול של מכשירים המבוססים על אותם חשבונות של גרמא ומיושמים הלכה למעשה בבתי החולים הדתיים, ובאלו ראוי להשתמש בזמן פיקוח נפש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל