לתרומות לחץ כאן

קניית עציצים לנוי מקופת וועד הבית

לכבוד הרבנים החשובים

שלום רב,

א. אני מנהל את הועד בית בבנין שלנו, ולוקח כסף מכל השכנים [ע"ס 80 ₪ לחודש], והנה לאחר תשלום כל החשבונות [חשמל נקיון וכדו'] נשאר עוד הרבה כסף בקופה של הועד בית.

ברצוני לשאול האם מותר לי להשתמש בכסף שנשאר לדברים שלא כל כך חיוניים לבנין [המוגדרים כמותרות] כגון עציצים תמונות נוי וכדו', או שאסור לי- היות וזה לא דברים חיוניים. וכמובן מדובר כשיש דיירים שמתנגדים לכך [כ-15% מהדיירים], אך חלק מהדיירים כן מסכימים לכך, היות ואין להם מספיק כסף בשביל זה. מה הדין מותר להשתמש לדברים שאינם חיוניים או אסור.

ב. מעניין לעניין- חלק מהדיירים [כ-15%] דורשים שהיות שנמצא שיש כסף מיותר בקופה- שאני צריך להוריד את דמי התשלום לועד בית במקום 80 ₪ לחודש ל-65 ₪ לחודש, והחלק השני של הדיירים מסכימים לשלם קצת יותר כדי שיהיה דברי נוי בבניין. האם אני מחוייב להוריד את הסכום או לא.

ג. ולמעשה לצד שאסור לההשתמש בכסף למותרות- אם כבר השתמשתי בכסף לדברים של נוי מיותרים האם אני צריך לשלם את ההפרש מכיסי הפרטי? או מה שעשוי עשוי.

ד. עוד שאלה- האם אפשר לחייב שכנים לשלם את דמי הועד בית בצורה כלשהי, כגון הוראת קבע או ש'קים, או שזכותם לבחור איך הם רוצים לשלם [מזומן].

התשובות דחופות לי מאוד! ולכן אני מצפה לתשובה מהירה.

תשובה:
א. דברים שהיו כשקנו את הדירות, חייבים כל הדיירים לשלם את ההוצאות כדי לשמור עליהם או לחדש אותם, אף אם רק מיעוט מהדיירים מעוניינים בכך. דברים שלא היו אז ואינם נהוגים בכל הבתים המשותפים, לא ניתן לעשות מכספי וועד הבית רק אם יש הסכמת כולם.
ב. כאמור, רוב השכנים אינם יכולים לדרוש להוסיף כסף בשביל דברים שלא היו כשקנו את הדירות, אבל יכולים לדרוש לשלם קצת יותר מהמינימאלי כדי שאם תהיה הוצאה דחופה שיהיה מספיק כסף בקופה. אם יש כבר סכום כסף מיותר בקופה אתה חייב להוריד את גובה התשלום החודשי.
ג. בדיעבד, ל- 85% שהסכימו אינך צריך לשלם דבר, לאלו שסירבו – אם יוכיחו או יישבעו שאין להם הנאה מכך, או שלא היו מוכנים לשלם עבור ההנאה רק סכום מועט, תצטרך להחזיר להם את הפער שבין חלקם בההשתתפות בדברים המיותרים לבין שווי ההנאה. אבל תוכל לחזור לגבות סכום זה מהדיירים שהסכימו, אם בעיניהם ההנאה שווה יותר מהסכום שהשתתפו בהוצאות.
ד. ניתן להעסיק גובה בתשלום ולקבוע שמי שאינו משלם בשיקים מראש יהיה חייב לשלם יותר כדי לכסות את עלויות הגביה.

מקורות:
א-ב. עייין שו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' מ ד"ה ובדבר אלו, וכך גם להבדיל לפי חוק המקרקעין סעיף 58 ועיין בעלון המשפט גליון 28 עמוד ד.
ג. לא שייך כאן טענת טול עציך ואבניך, כיון שרוב השכנים מעוניינים בכך, וגם אם חלק מהשכנים מיחו אין כאן הוכחה שאינם נהנים, שהרי ידעו שממילא ירצו שאר השכנים לעשות זאת, וממילא דינו כמקום שאי אפשר ליטול את השבח ועיין חזון איש ב"ב סי' ב אות ה ד"ה ושבחא.
ד. ע"פ חוק המקרקעין סעיף 68 וסעיף 71 (ג) וכך גם מובן מסברא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל