לתרומות לחץ כאן

מוכר מוצר פגום שמפנה את הלקוח ליצרן

קניתי דיסק קשיח שיש בו כ40,000 ספרים והיות והמכירה הייתה בבית, המוכרת פתחה לי את הדלת למחצה והעבירה לי את הדיסק תמורת תשלום וסגרה את הדלת ולא יכולתי לקרוא את תנאי המכר שלא ידעתי על קיומם כלל וכאשר הגעתי לביתי התברר לי שישנה תקלה והדיסק לא עולה ומתחבר למחשב מיד רציתי לבטל את העסקה ושלחתי את בני להחזיר את הדיסק ולהפתעתי אמרו לי שאינם מקבלים חזרות וצריך לדבר עם המרכז שנמצא בניו יורק דיברתי איתם ובפעם ראשונה אמרו לי שאם אעביר את הדיסק לניו יורק הם יחליפו אותו וזאת עשיתי ושלחתי זאת עם אבי וכאשר הגיע לשם ויצר איתם קשר הם בקשו שישלח זאת בתוספת 20 דולר דמי משלוח ולא הסכימו לבצע את ההחלפה בעצמם ואבי החזיר לי את הדיסק ועתה שאלתי האם אוכל "לקנות" שנית דיסק כזה ולבדוק אותו ולהחזיר את הישן בטענה שאינו עובד או לא ומה הדין לכתחילה ובדיעבד?

תשובה:

מצד הדין נראה שמותר לך לעשות כן, אבל לא ראוי לנהוג כן, לנצל את האימון שהמוכרת תיתן בך ותמכור לך מבלי לשלם במזומן כדי להערים עליה. אלא עליך לומר לה שלפי הדין עליה להחזיר את הכסף או להחליף את המוצר, ואם לא תעשה כן תתבע אותה בבית דין.
 
נימוק:
מצד הדין – המוכר מוצר שאינו פועל, עליו להשיב את הכסף ואף לטרוח לקחת את המוצר הפגום מבית הלקוח. אין זכות למוכר לומר ללקוח שיפנה למרכז, אלא אם התנה זאת מראש (תנאי מפורש, אם כתוב על האריזה על המוכר לדעת בבירור שהלקוח קרא את התנאים לפני הקניה), גם מוצר שנמכר במחיר הקרן אמור להיות פועל כשורה.
אבל מצד הדין חיוב המוכר הוא להשיב את הכסף ולא להחליף את המוצר, וממילא יש בעיה לקונה לתפוס מוצר אחר במקום המוצר הפגום. אבל נראה שהוא יכול לקנות מוצר חדש בהקפה, ולאחר מכן לקזז את התשלום על המוצר החדש בחוב שהמוכר חייב על מה ששילם על המוצר הפגום.
אבל לא ראוי לנהוג כן, בזוהר הקדוש פרשת במדבר (מובא בקצות סי' ד) כותב דברים חריפים על מי שפוגע באימון הניתן בו. כמו כן מצאנו בגמ' ב"ק דף כז ע"ב שאין להוציא כסף ממי שחייב בדרכי ערמה אלא לדרוש את המגיע בדין "בן בג בג אומר אל תיכנס לחצר חברך ליטול את שלך שלא ברשות שמא תראה עליו כגנב אלא שבור את שיניו ואמור לו שלי אני נוטל".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל