לתרומות לחץ כאן

השם טל לבן

שאלה:

נולד לנו בשעה טובה בן בכור בשבת רצינו לדעת מה הרבנים חושבים על השם "טל".

תשובה:

ראשית כל נברככם בברכת מזל טוב, ושיגדל בתורה ויראת שמים לתפארת עם ישראל.

בנוגע לשם טל, מאחר ושם זה מקובל היום לקרוא גם לזכר וגם לנקבה, אין לקרוא בזה לכתחילה.

אולם לא הבנתי מדוע שם אברהם יצחק או יעקב או יוסף פחות יפה מהשם טל.

ובנוסף לזה חז"ל אומרים שבזמן הדורות הראשונים שהיו יודעים לכוין את נשמת הילד היו יודעים לתת שם לפי שורש נשמתו, אך בדורות של חז"ל וכל שכן בדורינו אנו שאיננו יודעים על כך, נותנים שם על שם אבותינו, וכן כתבו רבותינו הראשונים שכן המנהג לתת שם על שם אבותינו וזקניננו, והאדמו"ר מקלויזנבורג זצ"ל קיבל מדודו הגה"ק רבי יחזקאל משינווא, שטוב לאריכות ימים לתת שם דווקא על שם של אחד מהמשפחה.

וראה בדברי הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א (שו"ת מבשרת ציון ח"א בסופו דרוש שם אדם) שיש להקפיד מאד לתת שם דווקא על אחד מאבות המשפחה או על שם צדיק גדול.

כפי שכתוב במדרש  "רבי יוסי אומר הראשונים ע"י שהיו מכירים את ייחוסיהם היו מוציאין שמן לשם המאורע, אבל אנו שאין אנו מכירים את ייחוסינו, אנו מוציאין לשם אבותינו, רשב"ג אומר הראשונים על ידי שהיו משתמשין ברוח הקודש, היו מוציאין לשם המאורע, אבל אנו שאין אנו משתמשין ברוח הקודש אנו מוציאין לשם אבותינו".

בזמנינו שנהגו לתת שם אחרי אבות המשפחה, יש בכך משום כיבוד אב גם כן אם נותנים על שם אב או סב הילד.

מקורות:

שו"ת דברי מלכיאל ח"ג סי' עה, שאין לקרוא לזכר בשם של נקבה וכן להיפך, ועי' מדרש רבה (ב"ר פל"ז פ"ז), תוס' רבינו יהודה החסיד (ברכות נז.), שו"ת דברי יציב (יו"ד סי' קב), שו"ת יביע אומר (ח"ה יו"ד סי' כא), שו"ת מבשרת ציון (ח"א דרוש שם האדם, עמ' שכה)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל