לתרומות לחץ כאן

ריבוי ילדים במקום מצוקה

שאלה:

שלום רב,
אני פונה אליך מכיוון שישנה שאלה שמטרידה אותי מזה זמן רב.
אישתי ואני נמצאים בפרשת דרכים, בה אורחות חיינו ומצבנו הכלכלי איננו מאפשר קיום בכבוד של משפחה מרובת ילדים.
ברצוני לדעת האם מבחינת הההלכה עליי להוליד כמה שיותר ילדים או שניתן להסתפק בבן זכר ובנקבה אחת או בשני בנים זכרים כמו ששמעתי בעבר בשיעור.

בתודה רבה,
שמואל

תשובה:

זוהי שאלה עדינה, והתשובה אליה תלויה לא רק בנסיבות הכלכליות וכל מה שסובב אותן, אלא אף בדמות השואל, במידת הביטחון אתה הוא חי, ובאישיותו הכללית, כך שאין להקיש משאלה לשאלה, ומתשובה לתשובה.

אולם, במסגרת כללית ניתן לומר שלמרות שמצוות הולדת ילדים אינה מסתכמת בהולדת בן ובת, וישנה מצווה גדולה של "שבת" להביא כמה שיותר ילדים לעולם, אך לאחר שאדם הביא לעולם בן ובת, וקיים את עיקר חובת מצוות "פרו ורבו", יש מקום להתחשב בנסיבות האופפות את הזוג בשיקול ההחלטה אם להוליד ילדים נוספים. כבר מוצאים אנו בגמרא את ההמלצה להסדיר תחילה את ענייני הפרנסה, ורק לאחר מכן לגשת להקמת משפחה, וכך הדבר גם לאורך שנות הנישואין. אם אתה חושש שאין לך אמצעים לפרנס ילדים נוספים, ואין לך דרכי השתדלות זמינים שעשויים להגדיל את הכנסותיך, כך שהולדת ילדים נוספים עשויה לא רק להטיל נטל קשה על הבית, אלא גם להשרות אווירה מתוחה בינך לבין אשתך, יש מקום להימנע מהולדת ילדים, עד שירווח לך בע"ה.

יש פוסקים שהמליצו, במצבים דומים, לשהות את קיום יחסים במספר ימים, עד ששוב אין חשש של כניסת האישה להריון. ישנם גם פוסקים המתירים, בנסיבות אלו, להשתמש באמצעי מניעה של נטילת גלולה.

עם זאת, כאמור, בהחלט יש עדיפות הלכתית להוליד כמה שיותר ילדים (זוהי אחת המצוות הבודדות שהגמרא מכנה "מצוה רבה"), וכל ילד יהודי שזוג מביא מהווה זכות נפלאה עבורם, ומאיר אור גדול על העולם. חז"ל מוסיפים ואומרים שכל ילד נולד עם "פתו בידו", כלומר, הקב"ה דואג לפרנסתו, ואני מכיר הרבה משפחות ברוכות ילדים, שלא היו עשירים גדולים (בלשון המעטה), אך הצליחו לגדל את ילדיהם לתפארת.

הרבה הצלחה בדרך אשר תלכו בה!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב

    מה שהביאכבודו ראיה מהתלמוד אינו ברור לי, זאת מאחר שבגמרא מצינו המלצה כללית גם להנשא בגיל 18 ואין חיוב להנשא קודם. ועל גיל זה אמרו שטוב לו שיבנה קודם בית ואחר ישא אישה. אך לא מצינו ששיקול כלכלי יהווה מניעה מריבוי. ואולי להיפך עליו להשתדל יותר בפרנסתו ויוכל לפרות כהלכה.

  2. אכן מי שיש בידו להשתדל בפרנסה באופן שלא יגרום לבעיות בשלום בית, עדיף בכך, אולם באופן שאדם מסודר כלכלית, יש מקום לדון בזה על פי הוראת חכם וכפי שכתבנו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל