לתרומות לחץ כאן

הלכות והליכות לימי החנוכה

אכילה, מלאכה ולימוד לפני ההדלקה.

א.              משהגיע זמן הדלקת הנרות אסור לעשות מלאכה [ה'מתמשכת'] או ללכת לישון [אם אין מי שיעירו] או לאכול סעודה [כלומר, פת יותר מכביצה]. אבל 'טעימה' [כלומר, פת פחות מכביצה או פירות ואפילו הרבה] מותרת. ויש להחמיר כן חצי שעה קודם זמן ההדלקה.

ב.               הנמצא בעיר אחרת והוא בדרך להדליק בביתו אסור לו לאכול קודם ההדלקה, אע"פ שממילא אינו מדליק עכשיו כשהוא בדרך.

ג.                אשה הממתינה לבעלה שישוב לביתו וידליק מותרת לאכול.

הכנת הנרות וסדר ההדלקה והברכות.

א.               בסדר הדלקת הנרות [מיום שני והלאה] ישנם שלש דעות:

ב.                א. דעת השו"ע והרמ"א – בלילה הראשון ידליק את הנר הימני שבחנוכייה, ובלילה השני מוסיף ומדליק גם את הסמוך לו משמאל, ומתחיל להדליק מהשמאלי ופונה לימני.

ג.                 ב. דעת הט"ז והפמ"ג – בלילה הראשון ידליק את הנר השמאלי, ובלילה השני מוסיף ומדליק את הסמוך לו שלימינו, ומתחיל להדליק מהימני ופונה לשמאלי.

ד.                ג. דעת המהרש"ל והגר"א – יש להתחיל ולהדליק תמיד בנר הסמוך לפתח ולאחמ"כ לפנות ולהדליק את הנרות הסמוכים לו. כלומר, אם מדליק בצד שמאל של הפתח, יתחיל מהנר הימני ויפנה לשמאלו, ואם מדליק בימין הפתח או בחלון, ידליק תחילה את הנר השמאלי ויפנה לימין.

ה.               מנהג רוב העולם הוא כפי דעה ראשונה, שמדליק ביום הראשון בנר הסמוך לדלת, ומיום שני והלאה מדליק בנר הנוסף ומדליק מימין לשמאל.

ו.                 קודם שידליק יקבץ את כל בני הבית כדי שישמעו את הברכות ויראו את ההדלקה ויתפרסם הנס עי"ז.

ז.                 בכל לילה מברך שתי ברכות: "להדליק נר של חנוכה" ו"שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". ובלילה הראשון מוסיף את ברכת "שהחיינו וקיימנו והיגיענו לזמן הזה".

ח.               יש לברך את הברכות לפני שמדליק.

ט.               לכתחילה יברך כשהוא מעומד.

י.                 צריך שיעמוד המדליק מול הנר שאותו מדליק הראשון [למן היום השני ואילך] כדי שלא יצטרך להעביר על המצוות.

יא.             לכתחילה מי שמדליק את הנר הראשון ימשיך להדליק גם את שאר הנרות ולא ייתן לאחר כדי שלא תראה המצווה כמשא עליו. ואם קשה לו מותר.

יב.             יש מקהילות הספרדים [הנוהגים שבעה"ב בלבד מדליק] שנהגו לכבד את שאר הילדים מהיום השני והלאה שידליקו את הנרות הנוספים כדי לחנכם במצוות.

יג.               שכח והדליק בלי ברכה: אם עדיין לא סיים את הדלקת כל הנרות, יברך את כל הברכות. אם כבר סיים את ההדלקה ועדיין לא עברה חצי שעה מההדלקה ויש נר אחד לפחות שדולק, יברך רק ברכת "שעשה נסים" וביום הראשון גם את ברכת "שהחיינו". אך אם עבר זמן זה לא יברך עוד אותו הלילה.

יד.             מי ששכח לברך "שהחיינו" בהדלקת הנרות בלילה הראשון, יברך בהדלקת נר חנוכה שלמחרת, ואם שכח גם ביום השני יברך בפעם הראשונה שנזכר בהדלקת הנרות של שאר הימים.

טו.             המדליק יזהר שלא יסלק ידו מהפתילה אחר הברכה עד שתדלק רוב הפתילה היוצאת מן השמן.

טז.            לאחר שהדליק את הנר הראשון יאמר" הנרות הללו קודש הם וכו'. ובעת אמירת "הנרות הללו" ימשיך להדליק את שאר הנרות. ויש נוהגים לאומרו לאחר הדלקת כל הנרות.

יז.              יש הנוהגים לשהות אחר ההדלקה ליד הנרות ולשמוח בהם.

יח.             נוהגים שלא לכבות את הנרות אף לאחר שעברה חצי שעה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס' פסקי תשובות סי' תרעא הערה 13 הביא מהגרי"ש אלישיב שגם אם הכל נראה עין אבוקה זה בסדר כי הכל מבינים שהוא נר חנוכה. אמנם נראה שיש בזה איזו פחיתות הידור, שהרי אינו מפרסם כל כך את מנין הימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *