לתרומות לחץ כאן

שתילת עצים בבית קברות

שאלה:

האם יש איסור לשתול עצים בבית קברות? האם לאחר שנשתלו יש להורידם.

תשובה:

בארץ ישראל אין לטעת עצים בבית הקברות, אולם אם כבר נטעו אותם אין צריך לעוקרם, אולם יש להשתדל מאד שלא יאהילו מחוץ לגדר של בית הקברות [ויש לקוצצם שלא יאהילו על השבילים ומחוץ לבית הקברות].

בחוץ לארץ היה מנהג מקדמת דנא לטעת עצים, אולם יש שכתבו שכיום שהוא מנהג הגויים לעשות כן אין לטעת אף בחו"ל, אלא אם כן זה בית קברות שהיו נטועים שם מלכתחילה עצים שמותר להוסיף עליהם.

אמנם בזמנינו ישנם בתי קברות מסוימים שכן נוטעים שם עצים כדוגמת בית הקברות בראשון לציון (החדש), [אם כי יודעני שמנהל הח"ק שם בשנים עברו התנגד לכך, והנטיעה נעשתה לאחר פרישתו לגמלאות לפני כמה עשורים], וכן בבית הקברות בת"א.

אולם אף במקום ששותלים, מקפידים על שתילת עצי ברוש שאין בהם ענפים המתרחבים לצד.

מקורות:

עי' גשר החיים (ח"א פכ"ז אות א), שו"ת דעת כהן (סי' ריב) שהאריכו בחילוק טעם המנהגים בזה שבין ארץ ישראל לחו"ל, וע"ש בדעת כהן ששב ואל תעשה עדיף, ובשו"ת הר צבי (יו"ד סי' רעט) שכתב לאסור גם משום בחוקתיהם, ולכן לדעתו אף בחו"ל יש לאסור, ואולם נראה שאם כבר היה נטוע שם עצים (בחו"ל) מסתבר שנעשה ע"ד רבני העיר וא"כ אין בזה חסרון.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום לרבנים

    אם אני מבין נכון הרב עובדיה יוסף [חזו"ע הלכות אבלות חלק א עמודים ת"מ – תמ"ג]מתיר לזרוע דשא ופרחים ולנטוע עצים בשטח בית הקברות וכל האיסור שדנים הפוסקים זה זריעה על גבי הקבר או במקומות שמוקצים לקבורה מצד איסור הנאה עכ"פ מדרבנן, או חוקות הגויים. ונראה שעיקר טעמו לאסור הוא שבכל ענייני הקברות אין לשנות מכל המנהגים המקובלים. וז"ל: "אסור לזרוע פרחים על גבי הקברות…" וכן בהלכה הבאה מצטט את השו"ע בסימן שס"ח ס"ב "אילנות שנוטעים בבית הקברות, מותר ללקט פירותיהם וליהנות מהם, מאחר שאינם על הקברות עצמם" ולא מעיר בהערה שום דבר על איסור כזה רק דן מצד איסור הנאה וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל