לתרומות לחץ כאן

שכר למטפלת שלקחה אל ביתה ילד אבוד להוריו

אב שנאבד לו הילד ומטפלת לקח אותו וזה לקח מהזמן שלה וכן עצם זה ששמר עליו כמה שעות והרי זו העבודה שלה. האם האבא חייב לשלם לה? והאם המטפלת קיימה מצות השבת אבידה?

תשובה:

המטפלת קיימה מצוות השבת אבידה מהודרת ביותר, שלהציל אדם יותר חשוב מאשר להציל ממון. וכן מצוות לא תעשה של "לא תעמוד על דם רעך". והיתה מחוייבת לנהוג כן.

אם המטפלת הפסידה עבודה אחרת, שאם לא היתה לוקחת ילד זה היתה לוקחת ילד אחר בכסף ובגלל שלקחה ילד זה הפסידה, מגיע לה תשלום מנימלי.

אם לא הפסידה עבודה אחרת, אין לשלם לה כלום.

מקורות:

בשו"ע יו"ד סי ' שלו מבואר שרופא חייב לרפאות ואסור לו לקחת תשלום, רק עבור הבטלה והטרחה. נראה שמה שיכול לקחת בעבור הטרחה הוא רק אם סיכם מראש עם מקבל השירות, אבל לא אם ריפא מאיליו. שהרי בשו"ע חו"מ סי' רסה מבואר שאדם שהשיב אבידה אינו יכול לדרוש כסף עבור הטרחה בהשבת אבידה, רק מה שהפסיד בעבודה אחרת, וגם על זה יש סוברים שמקבל רק כפי שהיה לוקח כדי לשבת בטל, ולא עבור הטרחה שטרח באבידה. ובהצלת גוף נראה שלכל הדיעות אינו זכאי לתשלום עבור הטרחה, כיון שחייב לעשות זאת גם אם יש לו הפסד ממון , כמבואר בסנהדרין דף עג ע"א.

לענין הטענה שהמטפלת, עבודתה בכך לשמור על ילדים, באמת שהסמ"ע בסי' רסד ס"ק יט כותב סברא זו, שאם זו עבודתו הרי הוא יכול לבקש שכר, אלא שהוא מסתפק בכך, ובנידון דידן ההורים מוחזקים. גם ייתכן שבמקרה זה אין כל כך טענה שעבודתה בכך, כיון שהעבודה היא שאנשים מביאים ילדים, ולא לאסוף ילד מהרחוב. מקרה זה שמוצאים ילד אבוד שכיח שיזדמן למטפלת כמו לכל שאר אנשים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה אבל בעיקר רציתי לדעת אם כלפי האב יש חיוב השבת אבידה דאולי הדין הזה נאמר רק בממון שלו ואם כך האב לא חייב לשלם ויתבע את הילד כיגדל

  2. חיוב השבת אבידה (השבת גופו) הוא כלפי הבן, אבל ניתן לדרוש כסף מהאב מאחר שהוא נהנה מכך ששומרים על בנו, וכל אדם היה משלם למטפלת לשמור על בנו. אי אפשר לתבוע את הבן כשיגדיל, שלא ניתן לעבוד על דעת שיוכל לתבוע שתי אנשים, העובד צריך להחליט בשביל מי הוא העובד. בנידון דידן מסתבר שהיא עבדה על דעת לתבוע את האב.
    מקורות:
    בספר ערך ש"י סי' קפה כתב על שדכן שלא הצליח להוציא כסף מהמחותן על השידוך, מאחר שהוא היה אדם אלים, ובא לתבוע את החתן עצמו, ופסק כיון שהוא עבד על דעת המחותן, אינו יכול לתבוע את החתן. כל שכן בנידון דידן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל