לתרומות לחץ כאן

נר חנוכה במי שטס ביום ראשון של חנוכה

שאלה:

אני צריך לחזור מארה"ב ביום רביעי נר ראשון של חנוכה הטיסה יוצאת מארה"ב בשעה שתים וחצי אחה"צ [של יום רביעי] לפי שעון ארה"ב ומגיעה לארץ למחרת [יום חמישי] בבוקר בשעה שש בבוקר. מה אעשה לגבי הדלקת נר חנוכה?

תשובה:

אם יש לך אשה שמדליקה בבית, הנך יוצא ידי חובה במה שאשתך מדליקה בעבורך, אם אין לך אשה שמדליקה בעבורך בבית, הנך פטור לגמרי באותו יום.

בהדלקת יום חמישי בערב [ליל שני של חנוכה], עליך להדליק ולומר שלש ברכות [גם שהחיינו], אולם אם אשתך הדליקה בעבורך, בליל ראשון יש לקחת בשעת ההדלקה או פרי חדש או בגד חדש ולכוין גם עליו בברכת השהחיינו, אם אין פרי חדש בנמצא לא יברך שהחיינו ביום השני אם אשתו הדליקה בביתו ביום הראשון.

מקורות:

עי' שבת (כג.) שתיקנו ברכת הרואה למי שיושב בספינה ואינו יכול להדליק, ובזמנינו המקרה המצוי הוא במי שטס במטוס, שהמטוס אינו ביתו, ולכן פטור מהדלקה במטוס [אפילו אם יש חנית ביניים אין שם מקום שיוכל להתחייב בהדלקת הנרות], ומשום כך אם אשתו מדלקת עליו יוצא בהדלקתה, כמבואר בשו"ע או"ח סי' תרעז, אך אם אין מדליקים עליו פטור.

ולגבי ההדלקה ביום השני, נחלקו הפוסקים אם מי שאשתו מדלקת עליו אם יוצא יד"ח גם בברכת השהחיינו או רק במעשה ההדלקה, דעת המג"א וכך פסק המשנ"ב (סי' תרעו סק"ז) שאינו חוזר ומברך, אולם דעת הפר"ח וערוך השלחן על פי שיטת הב"ח שאף מי שהדליקו עליו צריך לברך בעצמו שהחיינו, ולכן מן הראוי לפטור ברכה זו על ידי פרי חדש, וכן ידוע שנהג הגרי"ש אלישיב שליט"א בעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל