לתרומות לחץ כאן

בית משותף עם כניסות נפרדות הגדרת חיובים הדדיים

שאלה:

לגבי מקומות משותפים בבנין מגורים.
בבנין אחד גדול יש כמה כניסות, וכל אחד יש לו מספר אחר (28, 30, 32, 34). ובעצם, כל בנין ובנין נחשב בנין אחר משום הכניסות שלהם.
אמנם, לגבי החלוקה של הצריכה משותפת של המים, כל הכניסות ביחד נחשבים בנין אחד, זאת אומרת, אם בבנין 34 משקים את הגינה, גם הדיירים במספר 28 משלמים את זה.
מצד שני, אם צריכים הדיירים של מספר 30 לזפת את הגג מחדש, מובן לכאורה שרק הדיירים באותו כניסה מחלקים את ההוצאה.

השאלה היא, מה הגדר של המקומות המשותפים של כניסה אחת, האם הם שייכים לכל הדיירים, כמו ההוצאה של המים המשותפים, או רק לדיירים של אותו כניסה.
ונ"מ אם הדיירים של כניסה 34 רוצים לעבור על הגג של הבנין של כניסה 32, 30, ו-28, כדרך קיצור.

תודה רבה
יצחק

תשובה:

כל מה שרשום בטאבו כחלקה אחת כולם שותפים בו. בדרך כלל בנינים מחוברים הם חלקה אחת, וממילא כל הרכוש המשותף שייך לדיירי כל הבנינים יחד. מעצם הדין כולם חייבים להשתתף בכל ההוצאות של וועד בית יחד (כך לפי החוק וכך הורה גם הגר"נ נוסבוים שליט"א), אבל הדיירים רשאים להחליט לחלק את הבנינים לענין השתתפות בהוצאות, חלוקה זו תקיפה רק לענין דברים שהם מנותקים לגמרי ודיירי כניסה אחת אינה צריכה להשתמש בכניסה אחרת.

לענין המים, כיון שהמונה משותף גם ההוצאות בשיתוף, ואם דיירי כניסה אחת טוענים שדיירי כניסה אחרת משתמשים יותר מהראוי (כגון שהם נטעו גינה חדשה שלא היתה קיימת כשנכנסו לבנין) יש לקיים אסיפה בין כל דיירי הבנינים ולהחליט על כך.

דיירי כניסה אחת רשאים לעבור ואפילו להשתמש במעלית של כניסה אחרת, אלא שאם הם עושים כן בקביעות, רשאים דיירי הכניסה שעוברים דרכם לדרוש שיעשו וועד בית אחד לכל הבנינים ושכולם ישתתפו בהוצאות יחד, מכיון שיש להם יותר הוצאות נקיון וחשמל, מכך שהכניסה שלהם משמשת כמעבר לכולם. בכל מקרה אינם רשאים למנוע שכינים שמעוניינים לעבור דרכם.

לענין זיפות אם ההחלטה לחלק את ניהול וועד בית נעשתה על פי אסיפת הדיירים ורשמו את הכל בפרוטוקול, יש לעיין בנוסח הפרוטוקול וההחלטה שהיתה אז, כיצד התייחסו לענין הזיפות. אם הדיירים לא החליטו על כך באסיפה אלא שכך נהגו תמיד, כולם חייבים להשתתף יחד, עד שתהיה החלטה לחלק גם לענין הזיפות. מנהג לחלק את הכניסות לענין נקיון וחשמל, אינו מוכיח שאף לענין זפת יש לנהוג כן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל