לתרומות לחץ כאן

דיני בישול בשבת

כלי שני

מה.     כלי שני אינו מבשל, אולם דבר גוש הנמצא בכלי שני, כתבו הפוסקים שיש להחמיר שדינו ככלי ראשון, ומבשל.

מו.       משום כך אין למרוח על תפוח אדמה רותח קטשופ מיונז וכד', כיון שהם דברים לחים, ובפרט בדברים הנ"ל שבדרך כלל אינם מבושלים לפני כן.

מז.      מותר לתת מלח על גבי תפו"א וכד', כיון שרוב המלח המצוי הינו מבושל כבר.

מח.     יש דברים שנחשבים ל"קלי הבישול" ומשום כך אסור לתת אותם אף לא בכלי שני, ולכן אין נותנים עלי תה וכד' אף לא בכלי שני כיון שיתכן והם בכלל קלי הבישול.

מט.     כתבו הפוסקים שיש להחמיר לכתחילה בכל דבר שמא הינו מכלל קלי הבישול, ולכן אין ליתן שום דבר שלא היה מבושל קודם לכן בכלי שני, אך דבר לח שהיה מבושל ונצטנן מותר ליתנו בכלי שני.

נ.         לצורך חולה שאין בו סכנה יש מקום להקל לתת דבר שהוא ספק קלי הבישול, ואין לעשות כן אלא במקום צורך גדול.

נא.       מותר לתבל מאכלים שנמצאים בכלי שני [ואינם גוש], במיני תבלינים כפלפל שחור וכד', אך מיני פירות האדמה כבצלים שומים וכד', יש להחמיר שאינם בכלל תבלין, ולכן אין ליתנו אף לא בכלי שני.

נב.       האוכלים מאכל של ביצה ובצל, ומוציאים את הביצה מסיר החמין, יש להזהר שלא להניח קודם את הבצל ואח"כ את הביצה, כיון שהביצה רותחת, ולכן קודם יחתכו את הביצה, ולאחר שתתקרר ולא תהיה יד סולדת, יוסיפו את הבצל.

נג.        יש להיזהר מלעשות ג'לי בשבת, אלא אם כן יעשו זאת בכלי שלישי, ואין בזה משום איסור מכה בפטיש שאין איסור מכה בפטיש באוכלים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בפקקי המתכת יש לעשות חור שלא יהיו ראויים לשימוש ואחר כך לפותחם. בפקקי שעם אין איסור לפותחם, אך יש להשתדל להזהר מלקרוע את הכיסוי שעוטף אותם על האותיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *