לתרומות לחץ כאן

דיני בישול בשבת

דין לח ויבש

לז.       כבר נתבאר שדבר לח יש לחוש בו יותר משום בישול אחר בישול, ולכן

לח.      אולם כל זה לענין איסור בישול, אך לגבי איסור "חזרה" אין חילוק בין לח ליבש.

לט.      גדר דבר יבש הוא כל דבר שעתה הוא במצב מוצק [למעט קרח], ולכן שומן קרוש חמאה מרגרינה וכד', יש להם דין יבש [ואם נתבשלו אין בהם דין בישול אחר בישול], כן הכרעת המשנ"ב אולם דעת הגר"ז כשיטות המחמירים וסוברים שאם יהיה לח לאחר החימום דין לח יש לו.

מ.        עוף שיש עליו שומן קרוש מותר להניחו על גבי כלי עם מאכל שנמצא על גבי האש או על גבי הפלטה.

מא.     אולם אם יש עליו חתיכות שומן רבות אין להניחו על גבי הכלי החם, ואין זה משום איסור בישול אלא משום איסור נולד, כיון שעל ידי החימום השומן נוזל ויוצא.

מב.      קוגל שיש בו שומן על פניו אין חשש להניחו על גבי כלי כזה כיון שהשומן נבלע מיד בקוגל, וכן כיוצא בזה.

מג.       אורז חם מותר להניחו ליד שומן קרוש קר, אם מערבב את השומן יחד עם האורז.

מד.      הצריך לחמם עוף או בשר או דגים וכד' קפואים, לכתחילה יש לו לקחת דווקא את החתיכות שאין בה רוטב שומן קרוש על פניהם, ואם אין לו רק חתיכה עם שומן והוא נצרך לה, אין להוריד את השומן מעל גבי העוף אלא יחממנה עם השומן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בפקקי המתכת יש לעשות חור שלא יהיו ראויים לשימוש ואחר כך לפותחם. בפקקי שעם אין איסור לפותחם, אך יש להשתדל להזהר מלקרוע את הכיסוי שעוטף אותם על האותיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *