לתרומות לחץ כאן

מצא אבידה וסיכם עם בעליה שיקחנה ולא בא

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה!
טרמפיסט שכח ברכבי מכשיר סלולארי. הוא התקשר פעמיים לאחר מכן וסיכמנו שנקבע מועד שנוכל להפגש ולהחזיר לו את אבידתו. לאחר מכן לא התקשר, כלומר ויתר עליו. אפשרות אחת היא שויתר על המכשיר כיוון שהיה ברשותו ביטוח כך שקיבל מכשיר חדש מהחברה או מסיבה אחרת אינני יודע. כיוון שויתר אין חובת השבה לו, אלא שאולי חובת השבה לחברת הפלאפון שנתנה לו אולי מכשיר חדש וזה שבידי משועבד לה? או שמא כיוון שזה ספק יש לשום דמיהם ולהניח?

תודה
חתימה טובה!

תשובה:

א. יש לוודא שאכן הטרמפיסט הפסיק את הקשר בכוונה. (יתכן שבהתחלה המכשיר היה פתוח לשיחות נכנסות ולאחר מכן נחסם וכדו') אם אכן נראה שהפסיק את הקשר בכוונה אין חיוב להשיב לו.

ב. לגבי להשיב לחברה, מצד זה שהטרמפיסט קיבל מכשיר חדש אין סיבה להשיב להם, שאם הטרמפיסט יכול להשיג את המכשיר האבוד אינו זכאי לקבל מכשיר חדש, ואם שיקר בהם וקיבל מכשיר חדש, המכשיר החדש שייך לחברה ולא המכשיר הישן. אבל למיטב ידיעתי בחוזה של רכישת מכשיר כתוב שהמכשיר נשאר בבעלות החברה והלקוח אינו מקבל רק זכות שימוש, ואם כן יש להשיב לחברה.

ג. לגבי לשום דמיהם, אם החיוב להשיב לחברה ודאי שיש להשיב להם את המכשיר עצמו. אם החיוב להשיב לטרמפיסט (כגון שהקשר נפסק בגלל סיבה אחרת ולא ניתן להשיג אותו), אם אין במכשיר אפשרות להכניס כרטיס SIM ודאי שאסור להשתמש בו וצריך לפרסם בעיתון את האבידה ויהא מונח עד שיבוא אליהו, אם ניתן להכניס בו כרטיס SIM אחר, ניתן לשום את שווי המכשיר דהיינו שישאל לשלושה אנשים שמתמצאים במכירת טלפונים יד שניה את המחיר של המכשיר, ויקנה לעצמו במחיר האמצעי. ויש בכך תועלת משום שאם יניח את המכשיר עד שיבוא אליהו, יתכן שברבות השנים המכשיר לא יהיה שווה כלום, אם החברה תעבור להשתמש בטכנולוגיה אחרת. ויש אומרים בשם החזון איש שבזמנינו לא ניתן להכריז על אבידה כדין ועדיף למכור ויש מפקפקים בזה (שו"ת פאת שדך ח"א סי' קס). מותר להשתמש בכסף של שווי המכשיר אם ירשום לעצמו את סכום הכסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל