לתרומות לחץ כאן

בת לאב שאינו יהודי – דרכי התנהגות

בס"ד
שלום כבוד הרב
אני באה מבית שבו האמא יהודיה חילונית אך מאמינה והאבא בכלל לא יהודי ל"ע אמי החליטה להתבולל ולהקים את ביתה עם אדם לא יהודי אך ברוך השם אני בכל זאת נולדתי יהודיה ואבי בכלל חסר דת ככה שבבית יש רק סממנים יהודיים
לעצם השאלות עכשיו:
1. האם אני צריכה להשתדל להפריד בין ההורים שלי שחיים בצורה שמנוגדת לתורה או שאסור לי כלל וכלל להתערב בחייהם?
2. האם מותר לי לנשק את אבי הלא יהודי?
3. האם מותר לי לנשק את סבי הלא יהודי (אביו של אבי)?
4. האם מותר לי לנשק את אחי (יהודי כמובן)? הוא בן 15 ואני בת 20
5. שמעתי לאחרונה שאסור לאכול מבישוליו של אדם לא יהודי גם אם האוכל כשר לחלוטין מבחינת המרכיבים… האם זה נכון? אם כן אז האם מותר להקל באכילה כשמדובר באבא לא יהודי שמבשל ולא סתם גוי זר?
6. האם מותר לי לברך על האוכל ולקרוא את קריאת שמע בזמן שאני לובשת מכנסי ג'ינס\פיג'מה וחולצה קצרה? (לצערי אני עוד לא הספקתי להתחזק בקטע של לבוש צנוע ואני עדיין הולכת עם חולצות קצרות [לא חשופות אבל חס וחלילה] ומכנסיים רגילים אך בעזרת השם בקרוב אני יעבור לחצאיות וחולצות ארוכות)
7. יש לנו גור כלבים בבית ולפי מה שהבנתי אסור לגעת בו בכלל ביום שבת בגלל שהוא מוקצה ובאופן טבעי הוא הרבה פעמים קופץ עליי,משתולל ורוצה שאלטף אותו וככה גם בשבת אז האם אני צריכה לדאוג להשאיר אותו בחדר סגור או להוציא אותו החוצה למהלך כל השבת?
תודה רבה וכל טוב

תשובה:

ראשית עלי לברך על כך שהינך מתחזקת בתורה ויראת שמים, ויהי רצון שכל המעשים הטובים שלך יהיו לך לזכות לפני ה' ובפרט בימים הקדושים שאנו נמצאים בהם שנאמר בהם "לפני ה' תטהרו" שטהרת נשמתך תביא לטהרת כל המשפחה כולה ובזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים.

  1. שאלה זו היא שאלה לא פשוטה, ודאי שמצד הדין היה מן הראוי להפריד בין ההורים החיים יחדיו כך, אולם אין לעשות זאת על ידי שיפגע הקשר בינך לבין אימך, שבמקרה זה ההפסד יהיה כפול, מחד גיסא היא תישאר עם אותו אינו יהודי, ומאידך גיסא תפסידי לקיים מצות כיבוד אם, ולכן צריך לעשות זאת בדרכי שכנוע של דרכי נועם, ו"כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שלא נשמע", [ראי עוד במאמר כאן שהאריך הרב הכותב בעניין התוכחה ושאין לעשות כן אלא באופן ש"לא תשא עליו חטא"].
  2. אסור.
  3. אסור.
  4. אם אינך יכולה למנוע מהם דבר זה, את לא חייבת למחות בהם, אך צריך להסביר להם לאט שדבר זה הינו מגונה, מאחר והנכם גדולים ומבוגרים ואין זה הגון וראוי. בהקשר לשאלות הקודמות ראי כאן.
  5. אסור לאכול מאוכל שמבשל אינו יהודי, ואף אם הוא אב ביולוגי, ישנה אפשרות שיהודי יעשה אחד מהדברים הבאים, או שידליק את האש, או שישפות את הסיר על גבי האש, בשעת הדחק גדול יש להקל באם הגוי מדליק את האש על ידי נר שהודלק ע"י יהודי.
  6. מותר.
  7. אין צורך להוציאו מהבית, אולם מן הראוי להשתדל כמה שפחות לטפל בו בידיים ממש, אך אם הוא קופץ עליך אפשר להורידו בנחת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בקשר למה שכתב כבוד הרב שאסור לה לנשק את אביה וסבה, אשמח לדעת האם דין אב גוי שונה מאב יהודי? הרי בשו"ע כתוב רק על אח ואחות שאסורים בחיבוק, ומשמע שאב מותר, ולכאורה אב ביולוגי גוי שווה לאב יהודי לעניין זה שלא שייך בו יצר הרע דקרובות.
    תודה לכבוד הרב על תשובותיו המחכימות

  2. בשו"ת אגרות משה אבהעא"ז ח"ד סי' סד כתב שאין כל איסור בדבר, והגיורת מותרת בכל ניהוגי הקירבה המותרים בין אב לבתו, אולם, בשו"ת להורות נתן ח"ז סי' פ]ז מחמיר בענין זה, וראה שו"ת בצל החכמה ח"ד סי' יד שנסתפק בדבר ונקט להחמיר בזה לענין דברים האסורים מדאורייתא. למעשה, בעת הצורך, יש אילן גדול לסמוך עליו להקל בענין זה. הובאו הדברים בס' משנת הגר פרק יד סעי' לד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל