לתרומות לחץ כאן

הפרשת חלה לאחר חלוקת העיסה

שאלה:

אשתי ערכה עיסה בגודל 2 ק"ג, וחילקה את הבצק לארבע חלקים, הבצקים נגעו אחד בשני, והיא הורידה חלק מזה וחשבה על זה שזה יהיה חלה, והניחה בשקית, בלי לברך [היא שכחה בכלל מהברכה], האם זה בסדר או שצריך עוד פעם להפריש חלה?

שנה טובה

דוד צ.

תשובה:

למעשה מן הראוי להישאל על כך ולהפריש שוב בברכה.

צורת השאלה היא, שאשתך תמנה אותך שליח, ותיגש לשלשה אנשים ותגיד שאתה ואשתך מתחרטים על ההפרשה הזו, ואם היית יודע שתתחרטו לא היתה מפרישה את החלה, והם עונים "מותר לך" שלש פעמים.

מקורות:

בעשית החלה הזו ישנם שתי ספיקות א. אם הפרשה חלה גם במחשבה ובזה נחלקו הפוסקים [עי' רמב"ן הל' חלה שפסק שאם אין עתיד לקרות שם לא מעכב קריאת השם, והעלה כוותיה בחזו"א (דמאי סי' טו ס"ק ה) שדעתו שמועיל הפרשה גם בלא קריאת שם, ולעומת זאת דעת הראב"ד שלא מועיל בלא קריאת שם, וכ"פ הגרע"ק איגר, עי' כ"ז בדרך אמונה (ביכורים פ"ה ובציון ההלכה שם ס"ק קעז), ועוד נחלקו הפוסקים אם הפריש שליח בלא ברכה אם חלה הפרשתו כיון שעשה שלא כהוגן, ואולם לגבי אשה יש דיעות בפוסקים אם נחשבת כ"שליח הבעל" או ב"בעל הבית" ונפ"מ לגבי להישאל על החלה שאם היא שליח הרי הבעל צריך להישאל ואם היא בעל הבית צריכה לעשות את בעלה שליח על השאלה, ולכן נתבאר הדרך לעיל, שתעשה את בעלה שליח וישאל על ההפרשה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרב
    חברה אפתה עוגיות ונתנה לי לטעום עוגיה. טעמתי ביס ומיד אחר כך שאלתי אותה כמה היא אפתה והיא השיבה 4 ק"ג. מיד לקחתי את העוגיה שבידי ואמרתי שזה להפרשת חלה -עטפתי בשתי עטיפות וזרקתי לפח.(אני יוצאת מנקודת הנחה שהיא לא היתה מודעת לכך שהיא היתה צריכה להפריש חלה.)
    אני מצטערת מאד על החטא שבא על ידי בשוגג כאשר אכלתי את הביס הראשון.התחרטתי, אמרתי ווידוי ואני אשתדל בעתיד לא לחזור על טעות כזו.
    מה עוד צריך לעשות כדי לכפר על החטא הזה?
    תודה מראש

  2. שלום וברכה.
    דעת הרבה פוסקים שאם מפרישים חלה מן העיסה גם לאחר שאכלו קצת ממנה מתקנים גם את מה שנאכל, ואין זה נחשב עבירה (כמובא כאן), ולכן במקרה זה שלאחר מעשה הפרשת חלה ממה שנשאר לך, אינך צריכה לחשוש ולדאוג, אלא לשמוח על כך שזכית לתקן את כל העיסה של חברתך במעשה ההפרשה שעשית, והצלת גם אותה מן האיסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל