לתרומות לחץ כאן

תשלום על ביקור טכנאי כשרוצה לקנות חדש

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים.
היום הזמנתי טכנאי מזגנים, והיות וידעתי שרוב הסיכוים שאני יצטרך למזגן חדש שאלתי האם הוא גם מתקין מזגנים חדשים, והוא ענה בחיוב שאלתי אותו כמה עולה הביקור, וענה לי שאם אני לא אקנה אצלו כלום יעלה הביקור 180 ש"ח, ואכן מיד כשהגיע ראה שאין מה לתקן, ודרש 180 ש"ח, ולאחר שנמרתי לו שאני מעוניין שיתקין לי מזגן חדש, אמר לי שאין לו זמן לכך ועל כן אני מחויב לשלם לו על הביקור.

אני יודה לרבנים החשובים על מענה מהיר

תשובה:

אחדד תחילה את השאלה. השאלה היא אם התנאי שלא תצטרך לשלם על הביקור הוא אם תרצה לקנות מזגן, ואינך צריך לקנות בפועל, או שלא פטר אותך מתשלום רק אם תקנה מזגן בפועל, שאז יעשה כסף על המזגן, אבל אם בפועל לא תקנה מזגן, אף אם רצית, אתה חייב לשלם על הביקור.

מצד הדיבורים שהיו ביניכם אין הכרע לאיזה מצדדים אלו התכוונתם.

הדין הוא שאם לא היתה מחילה מפורשת, אלא יש מקום לשני צדדים, חייבים לשלם עבור העבודה, אין פטור לשלם על עבודה, רק אם היתה מחילה מפורשת. וממילא אתה חייב לשלם על הביקור, גם אם בלבך לא התכוונת לשלם במקרה שתרצה לקנות. אמנם, אם המחיר שסוכם  – 180 ש"ח – הוא מחיר יקר ויש שדורשים פחות מכך, אינך חייב לשלם רק כפי המחיר הנמוך ביותר שיש, מאחר ואתה יכול לטעון שלא התכוונת להתחייב לשלם במקרה כזה, והעבודה מצד עצמה שווה פחות.

מקורות:

בשו"ת תרומת הדשן סי' שיז וברמ"א סוף סי' רמו נפסק שהנותן אוכל לחתנו יכול לדרוש תשלום, גם אם יש סברא שהתכוון לתת חינם, כל עוד שלא אמרו במפורש שהאוכל בחינם. ביאור דין זה הוא שהעושה לחבירו טובה, באופן אוטומטי (בלי כוונות) המקבל מתחייב לשלם לנותן עבור ההנאה, כדי להפטר מלשלם הוא זקוק למחילה, וכל עוד שלא מחלו במפורש, אין מחילה. לפי זה רק כשהתביעה היא על המחיר מינימאלי, שאף מי שלא התחייב על מחיר מסוים חייב לשלם, אבל אם הנותן דורש מחיר יותר יקר, בטענה שהמקבל התחייב, עליו להוכיח שהמקבל התכוון להתחייב אף במקרה כזה.

כעין זה כתב בחידושי רע"א ב"מ דף עו ע"א (ד"ה ואולם) שאם סוכם עם העובד על גובה התשלום, ויש ספק בלשון ההסכם אם הכוונה לתשלום גבוה מהמקובל או נמוך מהמקובל, יש לשלם כפי התשלום המקובל בשוק, שסיכום פחות מהמקובל הוא בגדר מחילה, ומחילה אינה תקיפה אם יש ספק בלשון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במחילה מכבוד תורתו עלי להעיר כמה הערות:

    א. איני מבין כיצד אפשר להסתפק האם כוונתו שדי ברצונו לקנות וכי מה יש לו לטכנאי בכך שהלה רוצה אך אינו קונה, ברור לענ"ד כי כוונתו שאכן יממש את רצונו. וכי אם ירצה לקנות אצל מישהו אחר אזי גם בזאת יסתפק הטכנאי?

    ב. נניח ואכן יש מקום להסתפק, והלא כאן כפי המתואר בשאלה הלקוח רצה לקנות ואף הסכים להגיע לידי גמר העיסקה ואילו מי שעיכב כאן לא היה אלא הטכנאי, וברי הוא כי אם הלה חזר בו מסיכומו והחליט שלא למכור אינו יכול לתבוע את הלקוח.

    ג. אפילו מדמי הנאה נראה שאין לחייבו שהלא אין פה הנאה ממשית במה שהלה שלל כל טיפול במזגן הישן וברי הוא כי המסתפק אם יכול לתקן את המזגן אין הנאתו מושלמת אלא עד שיוכל להגיע לכדי מזגן חדש.

    ד. איני מבין כיצד ניתן לומר שאפשר לחייבו בדמי העבודה מחמת "הספק". נכונים הדברים באשר היתה הזמנת עבודה וכי התנאים מסופקים אזי די לו שישלם את המינימום שבשוק, אך אם היתה פה התנאה מפורשת (לטענת הלקוח) על כך שהלה לא ישלם על עבודתו במקרה שיזמין חדש אז ודאי שאין לו שום חיוב לשלם. ולא גרע ממי שאמר לא התחייבתי לך שפטור מדיני אדם ומדיני שמים.

    ה.במקורות התשובה נערכה השוואה בין מקרה זה למקרים בהן נהנה המקבל (כמו חתן האוכל בבית חמיו ועוד), שבהם פסקו הפוסקים כי הנהנה חייב לשלם אף אם חשב שהלה נתן לו חינם. לענ"ד אין הנידון דומה: 1. במקרה הנדון לא היתה ללקוח שום הנאה מהטכנאי שהרי גם הבהרת המצב אינה הנאה. כי הלא בינכה וכה יצטרך לקנות חדש ולא דמי לאוכל או מקבל הנאה ממשית. 2. כבר כתב השך (רס"ו) כי אם האוכל אינו נוהג לאכול אלא בחינם כי או אז דווקא חובת הגילוי היתה על המארח לומר לו שזה בתשלום שהרי יודע הוא כי האורח אינו נוהג לאכול בתשלום, ברור שבמקום שהתנו מפורש שהארוחה תהיה בחינם אין במה לחייבו אף אם היתה פה הנאה. כאן לטענת הלוקח הותנה בפירוש שלא יתחייב על מצב זה כלומר אף אם יהנה מחוות דעתו.

    אשמח לתגובתכם,
    בברכה

    מיילך 

  2. א. אכן כוונתינו שהלקוח רצה והעיכוב הוא מהטכנאי.
    ב. עדיין הטכנאי יכול לטעון שלא התכוון בשום פנים פנים לעבוד חינם, אלא שאם הלקוח יקנה מזגן בפועל, הריווח ממכירת המזגן יהיה פיצוי על העבודה.
    ג-ד-ה. גם על הנאה שאינה ממשית יש לשלם, ובמקרה כזה (שהטכנאי עבד בשביל הלקוח) אין שום הבדל בין הנאה ממשית ללא, אם הבהרת הספק שווה כסף ויש לה מחיר בשוק, למה לא לשלם עבורה. כאמור, במקרה זה לא היתה התניה מפורשת לפטור מתשלום, אלא יש מקום להסתפק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל