לתרומות לחץ כאן

מסירת מידע על דירה שהגיעה ממתווך אם מותר

שאלה:

כבוד הרבנים החשובים.

השבוע סיפר לי חבר שאברך הציע לו דירה למכירה, וביקש תמורת המידע סכום גבוה ביותר [אלפי ש"ח] וזאת מלבד מה שיצטרך לשלם למתוך, [הוא כאילו סוכן של המתוך שמקבל תמורה מהלוקח שצריך לשלם פעמים], כעת יש לי אפשרות ללכת לספר לחבר שלי שאני מכיר מתוך שיציע לו את אותה הדירה בלא העמלה הכפולה, האם מותר לי או שמא אני חייב לספר לחברי כדאי שלא יפסיד סתם ממון, או שכיון שאני יפגע ברווחים של אותו אברך אסור לי לקלקל לו לכאורה.
ישר כח על התשובה

תשובה:

אם החבר כבר קיבל את המידע על הדירה מהאברך, הרי הוא חייב בכל מקרה לשלם לו מה שסוכם, גם אם יגמור את העסקה באמצעות מתווך אחר, שהרי תשלום זה סוכם על המידע בלבד, ואת המידע כבר קיבל.

החבר גם אינו יכול לטעון נגד האברך טענת 'אונאה' שדורשים ממנו מחיר מופרז, שדין 'אונאה' הוא רק בעבודה בהשבחת מטלטלין, ולא בתיווך. עיין שו"ת מהרי"ט ח"ב חו"מ סי' יט ועיין עלון המשפט גליון 14.

אם עדיין לא קיבל החבר מידע על הדירה, נראה שמותר להציע לו מתווך אחר, אבל עדיף להמנע מכך.

מקורות:

אף שיש איסור יורד לאומנות למשוך לקוח שפנה לעוסק אחר, וכדין מצודת הדג, שאסור לדוג דגים שנמשכו לפתיון של דייג אחר (ב"ב דף כא ע"ב), ואם הלקוח כבר סיכם עם העוסק הראשון, יש גם איסור 'עני המהפך', אבל בתיווך אין איסורים אלו, מאחר שאינו ברור שלמתווך הראשון יהיה ריווח ואינו סומך על כך, שהרי ייתכן שהעסקה לא תצא בסוף לפועל, ואין איסורים אלו רק בריווח ודאי. בנוסף לכך, אדם אחר שבא להציע מתווך אחר ואין לו טובת הנאה מכך רק שדואג לטובת הלקוח, לא מצינו שיהיה בזה איסור (גם אם היה למתווך ריווח ודאי). אבל לכאורה אינו דבר הגון, ויש בכך משום 'אל תמנע טוב מבעליו', שמונע מאדם הנאה שהיה יכול לזכות זה. עיין ב"מ דף עו ע"א. ואם הראשון גם לא נהג כשורה, שדרש מחיר מופרז, לכאורה אין בזה משום 'אל תמנע טוב', שעדיף לדאוג לטובתו של הלקוח מאשר לטובת המתווך שאינו נוהג כשורה. גם לכאורה אם החבר לא הסכים לשלם לאברך מחיר מופרז רק בגלל שסבר שלא יוכל למצוא בדרך אחרת, לכאורה אין בזה משום 'אל תמנע טוב', על פי מה שכתב הריטב"א שם שאין משום 'אל תמנע טוב' רק אם ההוא היה מוכן לשלם יותר אפילו אם יודע שאפשר למצוא בפחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל