לתרומות לחץ כאן

גניבת דעת בהוצאת קובץ

שאלה:

שלום רב
מוסד מחקר רפואי מוציא מדי שנה אוסף מחקרים של חברי המוסד, ובו חידושים שונים בתחום הרפואה, שבשל איכותו זכה לשם טוב בעולם.
תורם למוסד שהתרשם ממנו, החליט לתרום סכום גדול על מנת שהמוסד יוציא אוסף דומה כל שמונה חדשים. הוא אינו מבין ברפואה, ורק יודע מלמעלה שמדובר במחקר רפואי.
המוסד, אחרי קבלת התרומה, ראה שאינו יכול לעמוד במשימה, ולכן החליט להוציא כל שמונה חדשים אוסף מחקרים ברמה פחותה, ע"י חוקרים זוטרים במכון, ובצורה שמצריכה הרבה פחות עבודה, באופן שלא יוכל לשמש את אנשי המקצוע, אבל יהיה קריא למדי להדיוטות. הדבר לא הובא לידיעת התורם, וגם סביר שאישית אינו מבחין בין זה לזה (ומן הסתם גם אינו עתיד להתיעץ עם אנשי מקצוע לברר את הענין).
האם יש בכך גניבת דעת, או איזה איסור אחר). ואם כן, מי הוא האחראי לדבר, הנהלת המוסד, או החוקרים השותפים בכתיבה בסגנון החדש. אודה לכם על תשובה מפורטת, ועל מקורות לענין.
כפל ברכה

תשובה:

אם התורם אינו מבין ברפואה, היאך הוא התרשם?, אם מחמת העיצוב של החוברת, אכן אין חילוק בין הכותבים, אלא בגרפיקה…

אך מסתבר שהסבירו לו שמיטב המומחים כותבים שם ומשום כך ראה צורך לתרום, וברור שיש בזה משום גניבת דעת, ויתכן שאף גניבה ממש יש בזה שהרי לא נתן אלא על דעת שיכתבו בחוברת מהמומחים כדי שיהיה לקהל המומחים בעולם מידע רפואי רלוונטי.

במקרה ותורם כדי להאדיר את שמו שתורם לקובץ מכובד, יש בזה משום גניבת דעת, שהרי עם הזמן קרנו ושמו של הקובץ כקובץ איכותי ירד, ויחד עם זאת שמו של התורם יפגם, שהרי אינו תורם כבר לקובץ איכותי, ויש בזה בעיקר משום גניבת דעת.

האחראים לכך הינם בעלי המוסד שקיבלו את התרומה והתחייבו כלפי התורם.

הדברים דלעיל פשוטים הם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל