שאלה:
כבוד הרבנים החשובים.
נשאלתי מזוג שקבלו ילד יהודי לאימוץ והילד היה קודם באומנה, ואין אפשרות לברר את מקורו של הילד, ושאלים האם חייבים לערוך לו מספק פדיון הבן.
אודה לכם מאד אם תשיבו לי בהקדם
תשובה:
מעיקר הדין אין חיוב כלל לפדותו, כיון שלא ידוע כלל שהוא בכור, אולם מן הראוי לפדותו בלא ברכה, ועל הכהן להחזיר את כסף הפדיון.
סדר פדיון הבן לבן מאומץ מבואר בשו"ת דברי יציב (יו"ד סי' קצט).
מקורות:
מן הדין ילד שאין ידוע אם הוא בכור אין חיוב לפדותו, כיון שרוב בנים אינם בכורים, אולם מאחר ובדרך כלל נותנים ילדים לאימוץ כאלו שמסתבר שהינם ילדים ראשונים במשפחה יש מקום לערוך דבר זה אך כנ"ל אין זה חיוב מעיקר הדין כלל, כעין זה מצינו לגבי אסופי בשו"ע אהע"ז סי' ד סעיף לד שלכל ספק ממון המוציא מחבירו ע"ה, וכאן דינו כאסופי רק לגבי זה כיון שיש חזקה מסוימת שלא ניתן ילד שאינו יהודי, אך באמת לגבי יוחסין יש לברר דבר זה ואין לסמוך על כך אלא לאחר הבירור היטב.