לתרומות לחץ כאן

אמירת קידוש על ידי שני אנשים כאחד בקול

שאלה:

בענין שתי קולות בקידש בבת אחת, המשנה ברורה בסימן רעא סק"ג, משמע שהשומע אינו יוצא קידוש, אבל בסימן תפח סק"ח משמע שמעיקר הדין השומע יוצא קידוש, מה הדין , ומה הפשט במשנה ברורה ?

תשובה:

דעת המשנה ברורה למעשה, שבקידוש יש להחמיר שלא לומר שני בני אדם בבת אחת כשהם קרובים זה לזה ועלולים לשמוע את שניהם, באופן שמוציאים אחרים ידי חובה, אולם בדיעבד אם אמרו קידוש באופן זה יצאו ידי חובה אפילו אם שמעו את קול שני האומרים.

הסבר:

מקור דברי המשנה ברורה בסי' רעא הוא מדברי האליה רבא, אולם הא"ר (סק"ב) סיים שם את דבריו "כלומר שבני הבית לא יצאו ידי חובתם", אך המשנ"ב השמיט מילים אלו, וכוונתו רק שלכתחילה לא יעשו כן, והם גם דבריו בסי' תפח שבתחילה הביא שמותר לקדש שני בני אדם כאחד, אך סיים שמכל מקום "יותר טוב שלא יקדשו בבת אחת היכי שצריכין להוציא את בני ביתם", נמצא לכאורה שלמעשה אין סתירה בין הדברים [אם כי אכן נראה שבהלכות קידוש נטיית דעתו של המשנ"ב היא לאסור יותר, ואילו בהל' פסח נראה דעתו להקל יותר, אולם כאמור למעשה אין חילוק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל