לתרומות לחץ כאן

קנה חליפה והשאיר לתיקון ולא רוצה ליטלה אחר כמה חודשים

שאלה:

מי שקנה חליפה בחנות, ובשעת מעשה השאירו לתיקון, לאחר ד' חדשים פנה בעה"ב לקונה שיקח את החליפה, ואמר לו שזה היה לבחור צעיר ועכשיו הוא כבר גבה ואין לו מה לעשות עם החליפה האם צריך לקחת ואם לא שילם עדיין אם צריך לשלם.

תשובה:

אם המוכר אמר לקונה כמה מחיר החליפה והקונה הגביה את החליפה, הקונה חייב לקבל את החליפה ולשלם את שוויה, שהגבהה היא קנין לאחר שקבעו מחיר, כמבואר בחו"מ סי' ר סעיף ז. בפרט אם נתן לתיקון, ודאי שהכוונה היתה שהקונה יזכה בה לפני התיקון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ילע"ט: מדובר באב שקנה לבנו חליפה, האם מה שמדדו לבחור את החליפה חשיב כקנין הגבהה כלפי האב, ועוד שהרבה פעמים בעל החנות מלביש על הקונה את החליפה והגבהה צריכה שתהיה מכוחו של הקונה, ועוד הרי בשעת מדידה לא היתה כוונת קנין אלא מדידה [עי' סי' ר דמדידה ל"ח קנין ואע"ג דהתם מיירי במדידת מידת הלח או היבש, אך הענין שווה], ועוד דהרי אם היו רואים שאין זה מתאים היו משאירים את זה וא"כ חשיב ככוונה שלא ע"ד הגבהה, ובעינן לך חזק וקני, וקציצת המחיר ל"ח כלל כלך חזק וקני, ועוד דיתכן דבאמת אין כוונת קנין כלל, כיון שעדיין צריך תיקון וכל עוד שלא רואה שהתיקון כראוי הרי לא ירצה לקחתו.
    מלבד זאת, לכא' לא התייחס מר לענין קנין כסף, באופן שלא היה קנין הגבהה וכן ע"פ דברי השו"ע סי' שלג ס"ח בנידון נתן כלי לאומן

  2. בעיני היה פשוט שהקונה הגביה את החליפה, ולא רק בשעת המדידה, וכך היא מסתמא המציאות. אולי ניתן להוסיף שאם לא הגביה (וכאמור, בעיני נראה שנדיר מאד שזה יקרה) לא קנה רק אם היה קנין כסף ל'מי שפרע', ובכל מקרה יצטרך לשלם את דמי התיקון ואת הנזק לחליפה מדין האומר לאומן עשה עמי מלאכה. הגבהה לשם מדידה היא מחלוקת בשו"ע סי' ר סעיף ח.
    מה שהקונה דרש תיקון אינו סיבה לעכב את הקנין, אלא מקובל להיפך שהוא קונה ובנוסף משלם בנפרד עבור התופר על התיקון. ולא מסתבר שהמוכר יסכים לעכב את הקנין עד לאחר התיקון, שהרי יפסיד מכך אם הקונה יחזור בו, ועצם העובדה שמתאימים את החליפה למידותיו המיוחדות של הקונה מהווה הוכחה לגמירות דעתם לגמור את העסקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל