לתרומות לחץ כאן

ברכה על ים התיכון

שאלה:

האם מברכים כשרואים את הים התיכון? ואיזה ברכה?

תשובה:

הרואה את ים התיכון מברך ברכת "עושה מעשה בראשית", ודווקא כשלא ראה אותו שלשים יום, ולכן אלו שגרים ליד הים אינם מברכים, וכן אם נוסע ורואה אותו מרחוק יכול לברך.

מקורות:

ספר שערי הברכה (פרק כא סעיף ז) וראה בשו"ת בצל החכמה (ח"ב סי' יג) שהביא שם את מכתבו של הגאון רבי פנחס עפשטיין זצל" שדעתו שצריך לברך "שעשה את הים הגדול" ומשום כך כתבו כמה מהפוסקים (שו"ת מנחת יצחק ח"אסי' קי, והליכות שלמה פכ"ג סעיף כט שיוסיף לאחר שאומר "מעשה בראשית, ושעשה את הים הגדול" וראה עוד בספר שערי הברכה שם בהערה יב שהאריך בזה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אדם שלא גר ליד הים התיכון ממש אלא נוסע כמה מאות מטרים ממנו בהסעה לעבודה יכול לא להסתכל עליו אלא רק מתי שהגיע זמן לברך ולברך פעם בשלושים יום את בורא מעשה בראשית?

  2. לילה טוב!!
    שאלתי את הרב של בית הכנסת, אם ח"ו קורה שישראל נחלקת ל-2 ונוצר נהר מ-ים התיכון לירדן, האם צריך לברך שעשה מעשה בראשית.
    הרב ענה שלא, כי זה לא "מעשה בראשית".
    אבל מצד שני גם ים התיכון לא נוצר במעשה בראשית אלא הייתה יבשה אחת שהתפצלה ל- 7 רק אחר כך.
    אז למה על ים התיכון צריך לברך?
    תודה!!

  3. זה היה במעשה בראשית. כל מה שנקרא נדידת היבשות, אינו לפי התורה, אלא אם כן יתייחס למה שנעשה בעצם אותם ששה ימים.

  4. אחרי ששאלתי המשכתי לבדוק, וזה מה שמצאתי.
    לפי מנהג הספרדים, מי שלא ראה את הים התיכון במשך שלושים יום, צריך לברך בראייתו "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שעשה את הים הגדול" (שלחן ערוך אורח חיים סימן רכח סעיף א, וחזון עובדיה ברכות עמוד תסז).

    ולפי מנהג האשכנזים יש לברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית" (משנה ברורה שם סק"ב, ושו"ת תשובות והנהגות חלק ג' סימן עו אות א).

    ואם אשכנזי רוצה לצאת ידי דעת כל הפוסקים, יוסיף ויאמר אחר הברכה "שעשה את הים הגדול" (שו"ת מנחת יצחק חלק א' סימן קי. וכן בספר שער העין פרק ח הערה יא הביא שכן נהג הגרש"ז אויערבאך זצ"ל כשראה את הים התיכון).
    ובמקרה נתקלתי גם בספר ברכות כהלכתן על פי מרן הראשון לציון רבינו יצחק יוסף שליט"א כתוב שהרואה את הים התיכון מברך "שעשה את הים הגדול"

    ולא הבנתי מה זה אומר נדידת היבשות לא לפי התורה. כתוב: "ויאמר אלהים יקוו המים מתחת השמים אל מקום *אחד ותראה היבשה* ויהי כן" רוב או כל המפרשים כולל הזוהר הקדוש מפרשים את זה כיבשה אחת שממנה נתהוו שבע יבשות.
    ולפי זה נראה שלא היה את הים התיכון לפני נדידת היבשות. (שלפי רוב או כל המפרשים נעשתה לאחר המבול -כי אם נעשתה לפני לא היו חיות בשאר היבשות- בדור של פלג שכתוב: "ונפלגה הארץ")

    מה אני מפספס..?

  5. זה הכל היה באותו יום של הבריאה בששת ימי בראשית, כל מי שמפרש את ימי בראשית כתקופות, ושכביכול פסוק זה כוונתו לנדידת יבשות על פני כך וכך מאות מליוני שנים, חוטא לפירוש הפשוט של המקרא ולקבל בידינו על פי המסורת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל