שאלה:
האם יש איסור להריח בשמים בתשעה באב?
תשובה:
מן הראוי למעט בעינוגים בתשעה באב, ובכלל זה הרחת בשמים, ונחלקו הפוסקים אם דבר זה אסור מעיקר הדין, ולכן במקום צורך גדול יש להקל.
מקורות:
מדברי השו"ע (יו"ד סי' רסה ס"ד) משמע שאין להריח בשמים בתשעה באב כלל, אך בש"ך שם (ס"ק יב) כתב ש"יהא אסור בכל תשעה באב להריח בבשמים זה לא שמענו", וכן נקט המג"א (סי' תקנו סק"א), וכן מבואר בכה"ח (סק"ד), שעיקר הדין מותר להריח בבשמים, וכן העלה בשו"ת אור לציון (ח"ג פרק כט ס"כ), אלא שכבר כתב המשנ"ב (סי' תקנט ס"ק כז) שלמעט בתענוג עדיף ובשער הציון (סי' תקנו סק"א) הביא שנחלקו הפוסקים אם מותר להריח בשמים בתשעה באב, ולכן מן הראוי שלא להריח בבשמים בתשעה באב.
הטעם אינו מובן כ"כ.
נכון שראוי בתשעה באב למעט בתענוג, כולל ריח, אבל יוצא שאין איסור בדבר, שהרי ט' באב אינו חמור מיום הכפורים (וביום הכפורים מותר להריח בשמים).
אם כן, מדוע לא לברך על הבשמים במוצ"ש שהוא ליל ט' באב, כשם שמברכים על הנר, שהרי ברכת הבשמים היא דבר שבקדושה, בשביל נשמה יתירה המסתלקת?
כנראה טעמן יותר בגלל האבלות ולא שזה חלק מדיני העינוי, ולכן ביום כיפור שהוא יום טוב – מותר.
השאר תגובה