לתרומות לחץ כאן

נסיעת כהן ליד בית קברות נכרי

שאלה:

האם מותר לכהן לנהוג באוטו על יד בית-קברים נכרי?
תודה

תשובה:

כנראה כוונת שאלתך באופן שהעצים מאהילים גם על הקברים וגם על הכביש,

במקרה זה אין ללכת רגלי על המדרכה וכד' שלא יבוא לידי טומאה, אולם ברכב מותר לנסוע.

אך אם אין עצים שמאהילים על הקברים והעוברים ושבים, אין מניעה ללכת מחוץ לכתלי בית הקברות.

מקורות:

עי' שו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' סב) שהאריך הרבה לגבי נסיעה ברכב על כביש שיש תחתיו קברים וציין לד' השו"מ והמלמד להועיל, לגבי נסיעה ברכבת מעל בית קברות, ואם כי שדעת רבים מהפוסקים להחמיר בנידון זה, [וע"ש שהעיקר להקל, אך כידוע הכרעת רבים מהפוסקים להחמיר בזה], אך כל זה דווקא כשמאהיל ממש על אהל המת, אך כאשר רק עובר מתחת אהל שהאהל מאהיל על הקבר יש בזה יותר קולא לגבי נוסע ברכב [אך יש להזהר שלא לצאת מהרכב כיון שבזה יש לאסור], ולסמוך שנחשב אהל זרוק ועוד כמה צירופים ע"ש בצי"א.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כמדומני שכבוד הרב שכח את הצירוף העיקרי ששיטת רוב הראשונים שקברי עכו"ם אינם מטמאים באהל דאתם קרוים אדם וכו'. ועיין שולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שעב סעיף ב
    "קברי עובדי כוכבים, נכון ליזהר הכהן (ז) מלילך עליהם; (מהר"מ ותוס' פ' המקבל) (אע"פ (ח) שיש מקילין (רמב"ם והגמי"י בשם ס' יראים). (ט) ונכון להחמיר. אבל קבר של מומר, מטמא כשל ישראל) (רשב"א סי' קצ"ד, ורמ"ב).

    בכבוד רב
    מוטי

  2. אכן, זה היה אחד מהצירופים, אך מאחר ובפוסקים מבואר שיש להחמיר שלא להקל שקברי עכו"ם אינם מטמאים ורק בצירופים, לכן לא ציינתי את זה.

  3. אני תמה למהלא היתה התייחסות לזה שמכוניות עשוייות ממתכת = חומר המקבל טומאה ולא חוצץ בפני הטומאה. וזה לא קשור לסוגיית אהל זרוק?
    אני לא מכיר את השו"ת המובא למעלה צ"א ז"ל אבל דבר המקב"ט טומאה שאינו חוצץ הוא דבר שאין עליו חולק בפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל