לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

זכויות יוצרים,העתקת קלטות ותוכנות מחשב בהלכה

ז. יוצר המפקיע מחירים

ישנם אנשים שהורו לעצמם היתר בדבר להעתיק תוכנות המיוצרות על ידי חברות מונופוליסטיות, בטענה שחברות אלו מנצלות את המונופול העומד לרשותן כדי לשווק את התוכנות במחירים מופקעים. למותר לציין שלטענה זו אין כל בסיס הלכתי, מפני שקביעת מחירי התוכנות על ידי יוצריהן היא לגיטימית להפליא, וזכותם החוקית והמוסרית היא לדרוש מחיר גבוה כרצונם, על אף שלדעת רבים וטובים המחיר מופרז עד מאד ואינו עומד ביחס סביר להשקעות ((הערת הרב יעקב אפשטיין: טענה זו נכונה אם נדון מצד איסור גזל; אולם אם נדון מדין 'נהנה' או מצד השגת גבול, הטענה צריכה בדיקה. השגת גבול היא הגנה מסויימת שהתורה או חז"ל נתנו למי שהוציא מכספו וטרח בגופו כדי שאחרים לא יטלו את טירחתו. במידה והוא דורש מעבר להשקעתו, מי יימר שחז"ל העניקו לו הגנה זו. ועי' בשו"ת מנח"י (ח"ג סי' קכז), שכתב שאע"פ שהמנח"י פסק לצד התובע שהושג גבולו, בכ"ז לא הסכים על מלוא תביעתו. וע"כ סביר להניח שידונו עליו כמהנה אחרים ולא כמוכר מוצר. וניתן לומר שהחברות נוקבות מחיר גבוה למוצריהן בגלל המעתיקים-גנבים ביודעם שאחוז הגניבות הוא גבוה.)).

כמו כן אין בכך משום "אונאה", שהרי אין מחירון או טבלת מחירים קבועה לתוכנות מחשב, וחברות המחשב הבודדות קובעות בעצמן את המחירים בשוק, וממילא מחיריהם הם הם המחירים שבשוק, והרוכש לא יוכל לטעון שלא ידע על מחירים מופרזים אלו.

ח. יוצר המתייאש מהעתקות

טענה נוספת הנשמעת היא שחברות התקליטים ותוכנות המחשב מתייאשות מההעתקות המרובות ועומדות חסרות אונים למול התופעה המקיפה עולם והנפוצה כל כך. לכן, כך טוענים רבים, מותר להעתיק יצירות ללא חשש.

טענה זו יכולה להיות נכונה במקרה שאכן ידוע בבירור מוחלט שהבעלים התייאשו מההעתקות ((ויעויין בספר דרכי חושן (עמ' רנח אות ט).)), ובמיוחד מההעתקות הביתיות, שאין שום דרך מעשית לגלותן. אך בל נשכח שחברת התוכנות והקלטות לוחמות בכל הכלים העומדים לרשותן בגל ההעתקות, ומוכיחות בכך שאינן מתייאשות מהתופעה ומנסים להודפה. גם כאשר מדובר בהעתקות פרטיות, החברות הגדולות מנסות להתמודד עם התופעה בדרכים שונות של הסברה וכדו'; כך שגם במקרים אלו אין להניח כדבר פשוט שיש ייאוש ((הערת העורך (ע. א.): עובד בכיר בחברת "מייקרוסופט" אמר לי באופן חד-משמעי שהחברה אינה מתייאשת מאף תוכנה! ועוד יש לומר, שאין זה נראה שקיים ייאוש בעלים, אלא לכל היותר אונס. אולם בתוכנות ישנות שיצאו להן גירסאות חדשות צריך לבדוק אם החברה לא הפקירה אותן לציבור.

תשובת הכותב: טענה זו, של חברת "מייקרוסופט", לא נראית בפשטות. המושג "אל ייאוש" שייך באופן שיוכלו להשיב את ממונם בצורה כלשהי. האם נציגי "מייקרוסופט" יפשטו על מליוני בתי אזרחים ויחרימו את המחשבים עם התוכנות המועתקות? הרי הוי כעין זוטו של ים, דהייאוש מוכח מתוכו! אולם אם אכן יש להצהרה זו של החברה קרקע מוצקה, והניסיון שלהם מראה שהם מצליחים לגרום למעתיקים לרכוש רשיונות – אם באמצעות איומי אכיפה ואם באמצעות הסברה – אזי יש להאמין להם.)). כמו"כ גם כשנדע אל נכון שמנכ"ל חברת תוכנות וכדו' מתייאש מההעתקות, מ"מ בד"כ לכל חברה שכזאת ישנם אנשים רבים השותפים בה ובמניותיה, וייאושו של אחד מהם או חלקם אינו מתיר להעתיק, שהרי חבריו לא התייאשו מהנ"ל ((ויש להעיר שפעמים רבות, למנכ"ל חברה ישנה זכות החלטה בשאלות ממוניות הקשורות לחברה מבלי צורך להתייעץ בכל דבר עם כל בעלי המניות של החברה. ויש לדון בכל מקרה לגופו.)).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל