לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

זכויות יוצרים,העתקת קלטות ותוכנות מחשב בהלכה

ד. שימוש בקלטת או בתוכנות מועתקות

ההלכה אוסרת לרכוש רכוש גנוב, כדברי השו"ע (חו"מ שנו, א):

אסור לקנות מגנב את החפץ שגנב, ועוון גדול הוא, שהרי מחזיק ידי עוברי עבירה וגורם לו לגנוב גניבות אחרות; שאם לא ימצא לוקח אינו גונב.

ומאחר שהסקנו שהעתקה לצרכים מסחריים אסורה לחלוטין, יש ללמוד מכאן שאסור גם לרכוש יצירות מסוחרים שהעתיקו אותן ללא רשות היוצרים ומוכרים אותם במחיר מוזל. דברי השו"ע הביאונו לדון, לפי הדעות האוסרות העתקת יצירות גם לצרכים אישיים, באופן שהמוכר שמר את זכות אי העתקה. האם העתקת קלטת מקלטת מועתקת אסורה מדין "החולק עם הגנב"? שהרי יש לדקדק בדבריו שכתב "וגורם לו לגנוב גניבות אחרות", ודבר זה אינו שייך בנושא בו אנו עוסקים; שהרי מדובר באדם שמקליט מחבירו את הקלטת ללא תמורה, ואף חבירו (שעבר על שיור המכירה והפר את דברי המוכר) לא העתיקו לצורכי מכירה אלא לצרכיו האישיים, ובהכי לא חשוב כגורם לו גניבות אחרות. עם זאת ייתכן מאד שעצם ההסכמה להעתיק מן המעתיק באיסור, יש בה משום מתן לגיטימציה, ואף עידוד לעשות מעשים דומים בעתיד; והרי זה דומה למחזק ידי עוברי עבירה באמירת 'איישר' למי שעובד בשדהו בשמיטה (שביעית פ"ד מ"ג ופ"ה מ"ט). ומסתבר שאכן הימנעות מלקבל את "מתנתו" של המעתיק תגרום לו להרהור תשובה, ואף להימנע מלבצע העתקות נוספות באיסור ((עוד יתכן לומר, שאמנם הטענה כי אין החולק עם הגנב במקרה זה גורם לגניבות נוספות נכונה לקונה או מקבל מסויים, אבל אדם זה מסייע ליצירת מצב של גנבים אשר משתמשים ברכוש לא להם בצורה כללית; ומטעם זה הוא עבריין, שהרי "לא עכברא גנב אלא חורא גנב". וע"כ אף אם אינו גורם לאיש זה לגנוב, הוא מסייע לגנבים אחרים.)).

מדברי נתיבות המשפט (לד, ה) אנו למדים שהחולק עם הגנב עובר על איסור מפני שמונע מהגנב להשיב את הגזילה (בכך שמעבירה לאנשים נוספים ומקשה את החזרתה). ולפי זה גם בנדון שלפנינו ישנו איסור של "החולק עם הגנב", מהטעם שהקונה הראשון שהעתיק את היצירה גזל את שיור בעלות המוכר; וכל העתקה נוספת מהעתקתו שלו מוסיפה בגזילתו ((הערת הרב יעקב אפשטיין: נראה שהעתקה מהעתקה גנובה, אם מוכר התוכנה שייר לעצמו זכות העתקתה אינה גזילה – שהרי לא בקלטת זו – השנייה – היה השיור (ושיור זה שאין בו ממש צריך לתלותו בחפץ לפירותיו). ורק אם נגדיר גזל יצירה רוחנית כגזל וגניבה תהיה כל העתקה גניבה בפ"ע.

תשובת הכותב: אם המוכר שייר לעצמו את זכות ההעתקה, אזי זכות זו קיימת בכל פירותיהם ופירי פירותיהם, ולכן שיור זה קיים בכל ההעתקות הבאות, שהרי הינם מכוח ההעתקה הראשונית.)); שהרי היא פועל יוצא של העתקתו הראשונית, ונמצא שכל מעתיק נוסף מרחיקו מחיוב השבת הגזילה, והדבר אסור כדברי הנתיבות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל