לתרומות לחץ כאן

שימוש ביונת דואר בשבת

שאלה:

שלום רבותי

האם מותר לשלוח מכתב עם יונה המלומדת לזה ממקום למקום בשבת?

תשובה:

נראה שיש בזה איסור תורה, של מחמר שמניח משאוי על בעל חי והולך עם המשאוי בגללו.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לא ברור כל כך. יונת דואר ברגע שנותנים לה לעוף, היא עפה תמיד לקן בו נולדה, ואי אפשר לשולחה אלא לשם. א"כ אינה דומה לבהמה שהבעלים מוליך למקום שלבו חפץ, שכאן המשתמש בה אינו מוליכה בדרך כרצונו ולצרכו. א"כ, הכתוב בתשובה: "והולך עם המשאוי בגללו", אינו מדוקדק. אם היונה בלי משא, ונשחרר אותה מהכלוב בשבת, היא תחזור לקינה, וא"כ גם אם קשרו לה משא בערב שבת, לכאורה ה"משלחה" רק צריך לפתוח בפניה, ומיד תעוף מעצמה למקומה. האם גם זה ייחשב למחמר? (האם בהמה שיש עליה משא מותר לפתוח דלת בפניה ותלך באשר תלך?)
    אשמח לתשובתכם

  2. חושבני, שכיון שמניח את הדבר ברגלי היונה ומשחררה, הרי זה כאילו הוא שולחה ודומה למחמר שהולכת מחמתו, והרי אפילו אם הלכה מחמתו רק בגלל שגער בה נחשב כמחמר וכמבואר במשנ"ב סי' רסו סק"א וסק"ג.

  3. לא הבנתי, הרי זה ראיה לסתור. גוער בה, הרי הוא עושה מעשה הגורם לה ללכת. אבל יונת הדואר מטבעה היא עפה תמיד לקינה, ובלי שום מעשה היא מחפשת דרכים להגיע לשם, ועתה הוא רק משחררה ומחמת טבעה היא הולכת ולא מחמת איזה מעשה של זה שמשלחה, ואין צריך לגערה אלא רק שלא יסגור בפניה.
    רק יש לדון מצד הנחת הדבר ברגליה, אבל זה יכול לעשות גם מערב שבת, ואפילו עשאו בשבת באיזה דרך היתר (עניבה) אינו ענין לשילוחה אחר כך.

  4. במקרה נתקלתי במאירי פסחים סו א (מסתמא יש כעי"ז בראשונים רבים נוספים, רק זה במקרה ראיתי) וז"ל: כל המנהיג בהמה שיש עליה משאוי אף על פי שאינו רוכב עליה הן שמחמר אחריה הן שמנהיגה לפניה אפי' הנהיגה בקול כל שהולכת טעונה מחמת קולו מחמר הוא ויש בו איסור לאו.
    אבל יונת דואר אינה הולכת מחמת קולו, ואינו מנהיגה כלל, אלא חוזרת לקינה מחמת טבעה לחזור לשם, כל שאין דבר המפריע לה. ולפ"ז פשוט שאין שייך בה מחמר.

  5. אף על פי שהיא הולכת מעצמה, מכל מקום סיבת ההליכה היא מחמת שמשחררה, והרי פרתו של רבי אליעזר היה יוצאת ברצועה שבין קרניה ואף על פי שהלכה מחמת עצמה מכל מקום נחשב כמלאכה, ואמנם שם מדובר משום שביתת בהמתו, אולם כאן נראה לענ"ד ששייך ג"כ ענין של מחמר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל