לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חלוקת צדקה לכמה פעמים או בפעם אחת

שאלה:

אני רוצה לתת מאה דולר למעשר כספים לצדקה אם הכי טוב לתת כל הכסף לצדקה אחת או לתת אחד דולר למאה צדקות או הכי טוב לתת עשרים דולר לחמש?

תשובה:

עדיף לחלק לכמה שיותר צדקות.

מקורות:

רמב"ם פי' המשניות (אבות פ"ג מט"ו) והובא גם בשיטה מקובצת (כתובות נ. ד"ה מאי קרא) "אחר כך אמר, שהמעלות לא יושגו לפי שעור גודל המעשה, אלא לפי רוב מספר המעשה. וזה, שהמעלות אמנם יושגו בכפול מעשי הטוב פעמים רבות, ובזה יושג הקנין, לא בשיעשה האדם מעשה אחד גדול ממעשי הטוב, שבזה לבדו לא יושג קנין. משל זה, שהאדם אם יתן למי שראוי אלף דינר, בפעם אחת ולאיש אחד, לא תושג לו מעלת הנדיבות בזה המעשה האחד הגדול, כמו שתושג למי שיתנדב אלף פעמים באלף דינר, ויתן כל דינר מהם על צד הנדיבות, לפי שזה ייכפל על ידו מעשה הנדיבות אלף פעמים, ויושג קנין חזק, וזה פעם אחת בלבד התעוררה הנפש התעוררות גדולה למעשה טוב, ואחר כן פסקה מזה. וכן בתורה אין שכר מי שפדה אסיר במאה דינר, או נתן צדקה לעני במאה דינר שהיו די מחסורו, כמו מי שפדה עשרה אסירים, או השלים חסרון עשרה עניים, ואפילו בעשרה דינרים. ולזה תקיש" ע"כ. ועי' שו"ת מנחת יצחק (ח"ו סי' קב).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה אם ידוע שהוא העני צריך כסף ואם יביא לו מאה הוא יכול לעשות משהוא ולהנות. אבל אם הוא יחלק דולר למאה אנשים. אף אחד לא יוכל להנות מהכסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל