לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חיוב מוכר בתיקון שעשה הקונה גם מסיבה אחרת

שאלה:

ראובן קנה דירה משמעון, לאחר הקניה נתברר שיש ליקויים בגג וצריך לעשות איטום חדש, המוכר אמר לקונה שהוא מתחייב לשלם לו כשיעשה איטום.
לאחר זמן הקונה הוצרך מעצמו לעשות שיפוץ באינסטלציה שלו וזה גרם לו שהוצרך לעשות איטום חדש, הוא שואל אם הוא יכול להשתמש בהתחייבות של המוכר לשלם את השיפוץ גם לגבי מה שהוא היה צריך בעצמו לעשות בשביל עצמו, או שהוא צריך להשתתף אתו או משהו אחר.
הפשטות היא שהמוכר חייב בזה ממ"נ והקונה יכול ליהנות מזה למה שהוא רוצה, אבל השאלה היא אם אפשר לדמות את זה לאיזה סוגיא להוכיח שאין לו מחויבות כלל לשלם למוכר כלום.

תשובה:

תשובה:

המוכר חייב לשלם את עלות הזיפות, אף שהקונה היה במילא צריך לזפת.

שהרי חיובו של המוכר אינו מדין מזיק שנאמר שהתברר שהקונה לא הפסיד כלום (ואף במזיק דעת האור שמח שחייב לשלם אף אם יש לניזוק ביטוח ולא הפסיד כלום), אלא מכיון שהתחייב להעמיד לקונה דירה מושלמת, (במום שניתן לתקן המוכר חייב לתקן, עיין שו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ה) ומה שהקונה הוצרך במילא לזפת אינו פוטר אותו מחיובו שכבר חל עליו.

דוגמא דומה מצינו במשנה בכתובות דף קא ע"ב, המתחייב לזון את בת אשתו (מהבעל בזיווג ראשון) חייב לתת דמי מזונות אף אם הבת התחתנה. גם בנידון זה, חיובו של המוכר לקונה אינו מותנה בכך שהקונה יצטרך או יפסיד. ועיין בעלון המשפט גליון 29 עמוד 4.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל