שאלה לכבוד הרבנים:
האם אמירת קרבן התמיד כל יום הוא בגדר חובה גם במנחה או רק בשחרית או שבכלל אינו אלא בגדר רשות ?
תודה
תשובה:
קריאת פרשת התמיד לפני תפילת שחרית היא כעין חובה, וכמו שכתב בשולחן ערוך (או"ח סי' נ' סעיף א) "קבעו לשנות אחר פרשת התמיד פ' איזהו מקומן וברייתא דר' ישמעאל, כדי שיזכה כל אדם ללמוד בכל יום מקרא משנה וגמרא, דברייתא דר' ישמעאל הוי במקום גמרא, שהמדרש כגמרא" וראה שם במשנה ברורה שאפילו בבית האבל יש לאומרה, ובביאור הגר"א כתב על כך "והיא הלכה למשה מסיני ברורה". ואמנם בשו"ע הרב (סי' מח סעיף א) כתב שאינה הלכה למשה מסיני אלא "נהגו כל ישראל וקבעו חובה על עצמן לקרות פרשת התמיד בכל יום קודם התפלה שע"י הקריאה זו מעלה הקב"ה עליהם כאלו הקריבו קרבן תמיד במועדו".
לגבי אמירתה קודם תפילת מנחה, היא בגדר "מנהג יפה" וכמו שכתב הרמ"א (סי' רלד ס"א) "יש שכתבו שנוהגין לומר פרשת התמיד וכו' ומנהג יפה הוא, ולכן ודאי מן הראוי לנהוג כן, אך אי"ז חיוב כמו אמירתה קודם תפילת שחרית.
האם אמירת פרשת התמיד קודמת לאמירת חלק מפסוקי דזמרא כגון הודו או מזמור שיר חנוכת הבית במקרה שאחר לבוא לביכנס וכו'
מסתבר שתקנת אמירת הודו ושאר פסוד"ז קודמת בחיובה לאמירת פרשת התמיד, וכן משמע סתימת הפוסקים שדיברו רק על דילוגים בברכות השחר ופסוד"ז ולא התייחסו לקרבנות
השאר תגובה