שאלה:
שמעתי שיש בעיה להשתמש בשבת במלחיה ששמו בה אורז כדי שהמלח יהיה יבש. האם זה נכון:
תודה רבה.
תשובה:
דעת רוב הפוסקים שמותר להשתמש במלחיה זו, אכן דעת כמה מגדולי הפוסקים שיש להחמיר שלא להשתמש במלחיה כזו.
מקורות:
הגם שבשש"כ פ"ג סעיף ס הביא בשם הגרש"ז אועירבאך לאסור, אך הגרש"ז חזר בו והתיר [תיקונים והערות להערה קעט], ובספר ויאמר אברהם (בורר, עמ' סד) כתב ששאל את הגרש"ז אויערבאך והתיר אפילו באופן שהמלח נגמר לגמרי ונשאר רק האורז, וכ"כ בשו"ת אז נדברו (ח"ב סי' יד, וח"ד סי' סו), ובאיל משלש (בורר פ"ז סמ"א) בשם הגרי"ש אלישיב ועוד, שהתירו שאין זה דרך ברירה, אולם בספר הלכות שבת (הובא באיל משלש שם ובארחות שבת פ"ג הערה צה) הביא בשם הגר"מ פיינשטיין שאסר, וכן האריך לאסור בספר שבת כהלכה (להגר"י פרקש, ח"ב פי"ד סמ"ד).
בשמירת שבת כהלכתה החדש כתב לאסור גם לאחר חזרתו של הגרש"ז ולא נראה שם שחזר בו מזה, ויתכן שבאמת הרב נויבירט שליט"א לא טרח להכניס את התיקונים אך ידוע לא כך.
אכן דעת הגר"י נויבירט לאסור, והגרש"ז כתב דבריו שלא כדברי הרב נויבירט, כמתבאר בספר ויאמר אברהם ששהבאנו.
ומכל מקום יש לשפוך מן המלח רק מה שנדרש לו לשימוש במהלך הסעודה, שהרי סו"ס ברירה היא, והפוסקים הנ"ל התירו רק שאין זה נחשב ברירה בכלי. אבל אכתי צריך שיהיה לאלתר.
אין צורך לדקדק על הגרגיר המדוייק אלא להשתמש כדרך המשתמשים בסעודה.
השאר תגובה